FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/02/2020

Vad händer om säljaren inte skickar in ägarbytet på bil efter köp?

Skrivit kvitto finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vems är bilen?

Trots att ägarbytet inte är inskickat av säljaren så tillhör bilen ändå köparen så länge det finns ett köpekontrakt, vilket ett kvitto utgör. Den som står i Trafikverkets register är den som ansvarar för bilen. Det är personen står som ägare hos Trafikverket som står som ansvarig för kostnader som skatt och parkeringsböter bilen skulle få.

Det ligger alltså i säljarens intresse att så snabbt som möjligt skicka in ägarbytet på en bil. Som köpare kan det ändå vara skönt att veta att din bil är registrerad korrekt, så att du kan lösa trafikförsäkring (även om straffkostnader på grund av brist på försäkring skulle tillfalla säljaren tills det att ägarbytet gått igenom).

Vad kan du göra?

Först bör man kontakta säljaren och prata med denne. Ofta kan sådana här situationer uppstå på grund av ett missförstånd, särskilt eftersom säljaren med största sannolikhet inte vill stå kvar som ansvarig för bilen. Vad man annars kan göra är att försöka få igenom ägarbytet på egen hand. Köparen kontaktar då Trafikverket och förklarar situationen. Det är möjligt, men inte säkert, att ditt kvitto är tillräckligt för att de ska registrera över bilen. I annat fall kan fallet gå till domstol, där de utreder köpet och vem som är den korrekta ägaren till bilen. Efter processen kommer Trafikverket att ha tillräckliga bevis för att registrera rätt ägare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare