FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/04/2022

Vad händer om paket inte hämtas ut av köparen?

Hej! Jag sålde en sak för ungefär 500kr på en köp- och säljsida och skickade den via postnord till mottagaren. Hon har fortfarande inte hämtat ut paketet och snart returneras paketet åter till mig. Vad har jag för skyldigheter om paketet returneras? Måste jag återbetala pengarna eller kan jag behålla dem? Vad händer med produkten? Vem äger den? Detta gäller privatperson till privatperson

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagen

Vid köp av lös egendom mellan privatpersoner tillämpas köplagen (1 § KöpL). Köplagen är dispositiv, vilket innebär att den inte tillämpas om parterna har avtalat om något annat (3 § KöpL). Om ni avtalat om när varan ska anses avlämnad så gäller avtalet. Jag tolkar det dock som att ni inte avtalat om detta, eftersom frågan nu uppstått.

Transportköp

Eftersom varans avlämnande skett genom postnord betraktas det som ett transportköp (7 § KöpL). Vid transportköp är det av relevans när avlämnandet av varan sker, eftersom det är då risken övergår från säljaren till köparen. Antingen sker avlämnande (1) då överlämnande sker till köparen, (2) då överlämnande sker till transportören eller (3) då varan kommit fram till viss ort. Nedan förklaras de olika scenarion:

1. Om varan transporterats till köparen inom samma ort eller område som säljaren vanligen ombesörjer transport av liknande varor sker avlämnande när varan överlämnas till köparen (7 § första stycket KöpL). Denna bestämmelse är troligen inte applicerbar, eftersom bestämmelsen i regel hänför sig till näringsidkare som regelmässigt transporterar varor inom ett särskilt område. I egenskap av privatperson transporteras sällan varor på ett sådant strukturerat sätt att bestämmelsen skulle bli applicerbar.

2. Om varan ska transporteras och inget annat följer av avtalet sker avlämnande när varan överlämnas från säljaren till transportören (7 § andra stycket KöpL). Huvudregeln mellan privatpersoner är att avlämnande sker när säljaren lämnar varan till transportören.

3. Om varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" till en viss ort sker avlämnande när varan ankommer till den angivna orten (7 § tredje stycket KöpL). Om det framgår av avtalstexten att varan säljs "fritt levererad" till köparens ort så sker avlämnande då varan ankommer till orten.

Gällande rätt i ditt fall

Det har inte framkommit av frågan om du regelmässigt transporterar varor till köparens område eller om varan sålts "fritt levererad" med angivande av köparens ort. Således bortser jag ifrån att dessa bestämmelser kan vara applicerbara. Det innebär att avlämnandet anses ha skett när du överlämnat varan till postnord. Du måste alltså inte betala tillbaka pengarna, utan har utfört din del av avtalet.

Vad händer med paketet?

Det är köparen som äger paketet. Om köparen dock inte hämtar ut paketet så returneras det till ditt ombud och du kan då anmodas hämta ut det i egenskap av avsändare. Du måste dock inte göra det. Hämtas inte paketet ut inom en av postnord angiven tid så skickas paketet vidare till post- och telestyrelsen, vilket är en myndighet som bevakar elektronisk kommunikation och post i Sverige. Hämtar varken köpare eller säljare ut paketet under en längre tid (ca 2-3 månader) så kan paketet förstöras eller auktioneras ut. Detta blir då köparens förlust. Du kan aldrig bli återbetalningsskyldig eller liknande för att köparen inte hämtat ut paketet.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare