Vad händer om någon vägrar att betala ut ett arv?

Hur gör jag när min pappas efterlevande maka vägrar lämna ifrån sig den summa jag ärvt (bouppdelning o allt klart)? Är ett särkullbarn så jag har ju rätt att få ut arv direkt! MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Om bouppteckningen är gjord och arvskifteshandlingen är godkänd av samtliga arvingar så ska arvet betalas ut (23 kap. 4 § ÄB). Det är sedan den personen som har tillgång till den avlidnes konton som ska se till så att arvet betalas ut. I detta fallet tolkar jag dig som att det är din fars efterlevande maka som har tillgång till kontona och även detta ansvar. Om en bouppteckning har upprättats som hon också har godkänt kan du vända dig till kronofogden och begära handräckning. Hur man gör en sådan begäran kan du läsa mer om på kronofogdens hemsida.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare