Vad händer om muntligt avtal står i strid med skriftligt anställningsavtal??

Hej!

Jag arbetar 6h/veckan i handels. Jag är student på heltid så jag arbetar varannan helg. På sommrarna har jag haft en deal med arbetsgivare (endast muntligt) att arbeta mer än 6h/veckan, men i sommar kommer jag inte kunna göra det. Jag ska plugga under sommaren också och har därmed inte tid att jobba mer än 6h/veckan.

Arbetsgivaren säger att jag antingen måste ta semester under denna period (istället för att arbeta enligt mitt kontrakt) eller så kan det hända att jag inte behövs alls inom företaget längre.

Jag kan ju tekniskt sett använda betalda semesterdagar men dessa vill jag jättegärna spara eftersom jag mycket väl kan behöva dessa någon annan gång.

Kan min arbetsgivare tvinga mig arbeta mer än mitt kontrakt? Finns det något som de kan sätta emot mig?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du är bunden att arbeta mer än 6h/veckan. När det gäller anställningsavtal finns inget formkrav, det vill säga att anställningsavtal kan ingås både muntligen och skriftligen. Eftersom du har muntligen gått med på att jobba mer än 6h/veckan kommer detta gälla istället för det skriftliga avtalet. För att frångå det skriftliga avtalet krävs nämligen att du har godkänt villkoren. Ifall du skulle vägra att jobba överenskommen tid/vecka kan detta ses som olovlig frånvaro och grund för uppsägning. För att olovlig frånvaro ska vara saklig grund för uppsägning, enligt 7§ Lagen om anställningsskydd, krävs det att det är fråga om mer än bara någon enstaka gång och utan godtagbar anledning. I ett fall från 2018 (AD 2018 nr 66) hade en arbetstagare varit frånvarande från arbetet under en vecka i strid med med arbetsgivarens uttryckliga besked. Arbetsdomstolen kom fram till att arbetstagare åsidosatt sina förpliktelser gentemot arbetsgivaren. Sammanfattningsvis kommer frånvaron, i ditt fall, sannolikt vara grund för uppsägning.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare