FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/01/2019

Vad händer om man skickar meddelande om ångerrätt men inte skickar tillbaka varan?

Telefonförsäljare för tvpaket ville förmedla ett abonemang på 24 mån till ett förmånligt pris.

Berättade att jag inte visste vad vi hade för abonemang just nu men trodde det var ett annat telekombolag. Detta kunde försäljaren se och sa att det hade vi inte Vilket vi har.

Fick ett sms om att svara Ja detta gjorde jag men direkt efter skrev jag att jag ångrar mig.

Fick inget svar Åkte utomlands Kom hem och boxen hade kommit.

Har kontaktat företaget och får bara till svar att det finns inget att göra jag är fast 24 månader.

Är naturligtvis förtvivlad för detta.

Varför gäller inte mitt ångerbesked via SMS som jag har sparat.

Har skickat tillbaka boxen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du ingått i ett avtal på distans är det distansavtalslagen som gäller (1 kap. 1 § och 2 § andra stycket distansavtalslagen).

Vid distansavtal har du som konsument en ångerrätt på 14 dagar (2 kap. 10 § distansavtalslagen). För att utöva sin ångerrätt måste man skicka ett meddelande om detta till företaget, vilket du uppger att du gjort.

Enligt 2 kap. 13 § distansavtalslagen måste man dock som konsument även skicka tillbaka en eventuell vara som skickats till en inom 14 dagar när man utövar sin ångerrätt. Det är således möjligt att du i och med din utlandsvistelse missat denna tidsfrist och att det är därför företaget menar att du inte utövat din ångerrätt i tid.

Ett eventuellt sätt att lösa situationen kan vara att påstå att det är företaget som gjort fel när de skickade varan trots att du omgående meddelat dem att du ångrat ditt köp efter det att du ingick avtalet med dem. Detta förutsätter givetvis att du skickat ditt ångerbesked väldigt snabbt inpå att du accepterade abonnemangstjänsten, och att det av den anledningen ter sig orimligt att företaget inte uppmärksammade detta innan de skickade iväg boxen. Jag kan inte garantera att detta kommer gå hem hos varken företaget eller ARN, men att det är en möjlighet som iallafall går att pröva. Ta därmed kontakt med företaget och sedan ARN och framför argumentet, med tillägget att du i och med din utlandsvistelse även fråntogs möjligheten att inse att boxen skickats förrän det var för sent.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare