FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/11/2019

Vad händer om man säljer en sak man köpt på avbetalning?

Vad händer om jag köper en ej tillfullo betald åkgräsklippare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i godtrosförvärvslagen(GFL) och brottsbalken(BrB).

Du får inte bästa rätten till maskinen då du inte är i god tro

Det är inte lagligt att sälja en åkgräsklippare man inte betalat färdigt för eftersom man ännu inte äger den. Den som säljer gräsklipparen gör sig civilrättsligt skyldig till vad som kallas ett obehörigt förfarande. Den gör sig även skyldig till det straffrättsliga brottet olovligt förfogande(BrB 10:4).

För att du skulle få bästa rätt till maskinen krävs att du köpt den i god tro och fått gräsklipparen i din besittning. Eftersom du vet att den inte är betald så är du inte i god tro om att personen du köper gräsklipparen från äger den.

Om du uppfyllt kraven på god tro och besittning kan den ursprungliga ägaren använda sin lösenrätt

Om vi förutsätter att du skulle varit i god tro och fått hem gräsklipparen så den är i din besittning har den som först sålde maskinen på avbetalning till den du köpte maskinen från rätt att lösa ut gräsklipparen från dig. Detta förutsatt att personen begär detta inom 6 månader från att denne fick reda på att du fått maskinen och ersätter dina kostnader för förvärvet. Sedan får den som utnyttjar lösningsrätten kräva ersättning från personen som sålde maskinen till dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare