FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/11/2022

Vad händer om man kör cross utan körkort?

Hejsan, jag har kört en oregistrad cross på en allmänväg utan mc-körkort. Kan polisen beslag ta crossen och vilka möjliga straff kan jag få när jag är under 18 år.

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad straffet kan bli om man kör cross utan att ha körkort samt om polisen kan beslagta en cross. Regler om trafikbrott hittas i lag om straff för vissa trafikbrott

Vad blir påföljden av att olovligen köra en cross utan körkort?

Att köra motorcykel utan giltigt körkort kallas olovlig körning och är en brottslig handling (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Straffet för detta brott är vanligtvis böter.

Jag vet inte exakt hur gammal du är, men förutsatt att du är över 15 år är du straffmyndig, vilket innebär att du kan dömas till påföljd (1 kap 6 § brottsbalken). Du kan därför dömas till böter för den olovliga körningen. När en person åläggs en påföljd efter att hen gjort sig skyldig till ett brott så hamnar de uppgifterna i belastningsregistret. Uppgifter om böter finns kvar i registret 5 år efter domen eller motsvarande beslut (17 § p.9 lagen om belastningsregistret). Detta kan alltså bli en “prick” i ditt register.

Ytterligare så kan detta påverka dina framtida möjligheter att få körkortstillstånd. Du kan få en så kallad spärrtid som innebär en angiven tid som körkort inte får utfärdas innan (3 kap 9 § körkortslagen). Denna spärrtid kan variera mellan en månad och tre år.

Kan ett oregistrerat fordon beslagtas?

Regler om polisens rätt att beslagta egendom återfinns bland annat i Rättegångsbalken. Ett föremål får beslagtas om det kan antas ha betydelse för utredning av brott (27 kap 1 § Rättegångsbalken). Ett fordon kan även förverkas om fordonet använts vid brott och förverkandet krävs för att förebygga fortsatt brottslighet av samma slag ( 7 § lag om straff för vissa trafikbrott). Att ett fordon blir förverkat innebär att polisen beslagtar fordonet och att ägaren förlorar rätten till den. Brott som kan föranleda beslagtagande skulle exempelvis kunna vara olovlig körning.

Sammanfattning

Du kan alltså få böter som straff och eventuellt kan detta påverka din möjlighet att få körkortstillstånd. Gällande crossen får polisen beslagta den om den har betydelse för utredningen eller om den används vid brott och det krävs för att förebygga fortsatt brottslighet av samma slag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare