Vad händer om man inte kan betala skadestånd?

Jag har blivit dömd till 120 timmars samhällstjänst för dom mot sexuellt ofredande. Jag ska dessutom betala ett skadestånd på drygt 30 000 kronor till de drabbade. Jag lever på bidrag från kommunen och vet inte hur jag ska betala detta. Vad händer om jag inte betalar? Och vart vänder jag mig för att få hjälp med detta? Kommer det att komma faktura eller hur funkar skadestånd?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att domen vunnit laga kraft (tre veckor efter domslutet) skickas en kopia till kronofogden. Då frågar kronofogden den som ska få skadeståndet om han/hon vill ha hjälp att få betalt. Om skadelidande vill det fyller denne i en blankett och lämnar in den till kronofogden. Då skickas ett brev ut till den skadeståndsskyldige.

Om den skadeståndskyldige inte betalar börjar kronofogden med att undersöka om denne har några tillgångar att betala skadeståndet med. Undersökningen görs för att hjälpa den skadeståndskyldige att bli skuldfri och för att hjälpa den skadelidande att få sitt skadestånd. Om den skadeståndskyldige har tillgångar kan det bli aktuellt att kronofogden utmäter dem.

Om den skadeståndskyldige inte har några möjligheter att betala skadeståndet kan den som ska ha betalt vända sig till Brottsoffermyndigheten för att få hjälp. Han eller hon har också möjligheter att få ersättning från sitt försäkringsbolag. Om detta händer blir den skadeståndskyldige istället skyldig dem pengar. Du har alltså ingen möjlighet att inte betala skadeståndet.

Du kan läsa mer om detta på brottsoffermyndighets hemsida.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare