FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/06/2023

Vad händer om man gör ett brott när man är omyndig, men blir arresterad när man är myndlig? Prövas man som en vuxen eller barn?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken ålder utgår man från vid val av påföljd?

Utgångspunkten inom svensk straffrätt är att man utgår från den ålder som gärningspersonen hade då brottet begicks (29 kap 7 § brottsbalken). Om gärningsmannen exempelvis var 17 år då han eller hon begick brottet är utgångspunkten att det är den åldern som man tar hänsyn till och utgår från även om personen hunnit bli äldre vid tiden för domen. Alltså som direkt svar på din fråga gäller att om personen var omyndig då brottet begicks kommer personen även personen beaktas som omyndig vid val av påföljd oavsett om personen hunnit blivit äldre och vuxen under tiden.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare