Vad händer om man blivit tvingad till att utfärda ett skuldebrev?

Hej, i 2005 jag skrev ett skuldebrev till mitt ex innan jag sålde min pappas lägenhet att jag lånar 80 000 med renta 4% i månad men jag aldrig lånat pengarna från henne, hun ville försäkra att hun ska få de pengarna och tvingade mig att skriva den papper. Ingen mottagaren eller hennes signatur står på papper, bara mit namn. Nu hun kräver 400 000 från mig. Också jag har ljudinspelning frön skatteverket möte att hun fått 100 000 från mig för jag sålde denna lägenhet. Hur jag styrkar att hun ljuger? Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att ditt ex har tvingat dig att utfärda ett skuldebrev till henne men att du i realiteten inte lånat pengar från henne. Trots det kräver hon nu dig att betala skulden.

Reglerna om ogiltighetsgrunder finns i Avtalslagen (AvtL). Skuldebrevet är ogiltigt eftersom ditt ex har tvingat dig att utfärda skuldebrevet (29 § AvtL). I och med att skuldebrevet är ogiltigt har ditt ex ingen rätt att kräva betalning från dig.

Dock skulle jag råda dig att försöka få tillbaka skuldebrevet från henne. Du nämner i din fråga att det inte framgår av skuldebrevet vem brevet är ställt till, alltså vem som du ska betala, men ditt namn framgår. Ett skuldebrev där ingen är angiven som borgenär är ett så kallad in blanco-skuldebrevet. Om ditt ex överlåter skuldebrevet genom att sälja det vidare kan köparen kräva dig på betalning, trots att skuldebrevet upprättats genom lindrigt tvång (15 § SkbrL samt 29 § AvtL). Detta beror på att ett in blanco-skuldebrev är ett löpande skuldebrev. Denna typ av skuldebrev är avsedd att omsättas, alltså säljas vidare, varför köparen av skuldebrevet kan vända sig till dig och kräva betalning om denne varit i god tro.

Jag hoppas att situationen löser sig och att du får tillbaka skuldebrevet. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare