FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/09/2023

Vad händer om man begår nya brott under villkorlig dom?

Hej, En person som inte är straffad sedan tidigare har nu blivit dömd för stöld av normalgraden och straffet blev 40 dagsböter och villkorligt, och nu undrar personen ifråga vad det skulle bli för påföljd om personen ertappades vid ringa butiksstöld under den här villkorliga tidsperioden? (Böterna är inbetalda)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar kommer jag redogöra för vad som gäller när man begår brott under prövotiden för en villkorlig dom, samt vad påföljden kan förväntas bli för ringa butiksstöld. I mitt svar kommer jag hänvisa till brottsbalken, förkortad BrB.

Vad gäller när någon har dömts till villkorlig dom?

En person som är dömd till villkorlig dom är föremål för en prövotid som löper under två år (27 kap. 3 § BrB). Under prövotiden ställs krav på att den dömde ska vara skötsam och efter förmåga försöka försörja sig (27 kap. 4 § BrB). Rätten kan besluta om villkorlig dom mot bakgrund av att böter inte anses vara en tillräckligt ingripande påföljd, samtidigt som att domstolen inte tror att den tilltalade kommer att begå nya brott och fängelse inte anses som en nödvändig påföljd.

Vad händer om den som dömts begår nya brott?

Om den tilltalade begår ett nytt brott under prövotiden kan rätten bestämma en ny påföljd för den tillkommande brottsligheten. Rätten kan också bestämma att den tidigare utdömda påföljden ska avse även den nya brottsligheten, alternativt undanröja den utdömda påföljden och döma till en gemensam påföljd för den samlade brottsligheten (34 kap. § 1 BrB).

Vad kan straffet förväntas bli för ringa stöld?

Ringa stöld, förutsätter att gärningsmannen tagit vad annan tillhör och därmed orsakat denne skada, och straffet för detta är böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2§ BrB). Vid bedömningen av brottets straffvärde ska bland annat beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit samt vilka avsikter gärningspersonen haft (29 kap. 1 § BrB). I detta fall är det svårt att uttala sig exakt om vilken påföljd som kommer att utdömas då detta beror på omständigheterna under vilken stölden begicks samt värdet av det stulna. Med hänsyn till det är fråga om ringa stöld är det dock sannolikt att påföljden återigen blir dagsböter.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare