Vad händer om jag slutar betala vara med återtagandeförbehåll?

Jag har hamnat på kronofogden har 950 000 i skuld sökte skuldsanering fick avslag har bil på avbetalning jag har försökt sälja bilen både privat och till företag men får 70 000kr för bilen och lånet ligger på 100 000kr så ingen vill köpa den den har återtaganderätt Santander consumer bank och jag har inte råd och betala för bilen men måste bli av med den om jag ska få skuldsanering vad händer om jag slutar betala tar dom bilen för jag vill verkligen bli av med bilen!Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett återtagandeförbehåll är ett avtalsvillkor som innebär att varan, i det här fallet bilen, tas tillbaka om du inte betalar för den. Om du slutar betala, blir du alltså av med bilen (38 § konsumentkreditlagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare