Vad händer om jag orsakat en brand så brandkåren rycker ut?

Vad händer om man av omedvetenhet (slarv) orsakar en brand så brandkåren får rycka ut och släcka utan att någon person eller egendom kommer till skada?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid sak- eller personskador är grundidén att den som orsakar en ska da ska ersätta den, se 2 kap 1 § skadeståndslagen. Det bygger på att den som har råkat ut för en skada, ska kunna få ersättning för den. Vid förmögenhetsskador krävs det att du ska ha begått ett brott för att bli ersättningsskyldig, se 2 kap 2 § skadeståndslagen. Det framgår av ditt brev att det inte föreligger varken personskada, eller sakskada. Du skriver vidare att du av omedvetenhet orsakat branden. Det innebär att du inte har begått något brott (om du inte har eldat på ett förbjudet sätt, eller på annat otillåtet sätt orsakat branden), vilket innebär att du inte är skadeståndsskyldig. Nedan följer en förklaring om hur en bedömning av skadeståndsskyldighet går till.

Skadeståndsskyldighet eller rätt till ersättning

Vid en bedömning om det föreligger skadeståndsansvar, görs en bedömning i fyra steg. Först måste en bedömning av risken för skada göras, sedan en bedömning av den sannolika skadans storlek och omfattning, sedan möjligheterna att förekomma skadan och slutligen en bedömning av den skadevållandes möjlighet att inse skadan. För att förtydliga med ett exempel: Om du har tänt ett ljus, anses du inse att det finns en risk för brand, skadan kan bli väldigt omfattande vid en brand. Du förutsätts därför kontrollera att ljuset inte står nära en gardin eller liknade, slutligen du måste inse risken med en brand och därför inte lämna ljuset utan uppsikt.

Skulle exemplet ovan visa på oaktsamhet blir du skyldig att ersätta skadan. Om det däremot visar sig att du har gjort allt vad som står i din makt för att förekomma en skada, blir du inte skadeståndsskyldig.

I praktiken regleras det ofta av din hemförsäkring. Det kan se lite olika ut beroende på vad du har för försäkringsbolag.

Sammanfattning

Eftersom du inte har orsakat person-eller sakskada, blir du inte ersättningsskyldig för det. Att brandkåren rycker ut är visserligen en kostnad. En förmögenhetsskada. Förmögenhetsskador blir du endast ersättningsskyldig till om du har begått ett brott. Du skriver att du av omedvetenhet orsakat en brand och att ingenting har kommit till skada. Det som avgör om du är ersättningsskyldig blir slutligen vad du har gjort. Om du behöver vidare vägledning om vad som gäller vid skadeståndssituationer, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare