Vad händer om jag inte iakttar min uppsägningstid?

Hej! Har fått en ganska kosntig situation här.

Jag har ansökt till ett universitets program med start vårterminen 17e januari. Jag är nu på reserv plats nr 2, dvs ganska hög chans att påbörja min utbildning i kommande år.

Min chef har sagt att om jag blir antagen ska det inte vara större problem att ansöka om tjänstledigt för studier under programets gång. Men idag vände chefen kappan och sa att det inte är lika klart nu och omständigheterna har förändrats så hen är inte lika säker på att kunna ge mig den tjänstledigheten hen prata om, heller inte att hen har en skyldighet för det.

Jag undrar, om jag blir antagen till detta progran på universitetet och börjar gå och i denna scenario blir uppsagd och inte går på min uppsägningstid, vad är konsekvenserna? Förutom att mista uppsägningstiden och de förmåner som finns där, kan jag bli återbetalningskyldig mer än bara semesterdagar och så? Är inte med i facket heller tyvärr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har en tillsvidareanställning, men eventuellt ska börja studera nu i vår och därför undrar vilka konsekvenserna blir om du inte iakttar din uppsägningstid.

Regler om arbetstagares uppsägningstid finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Tillsvidareanställning upphör

En tillsvidareanställning kan komma att sägas upp antingen av arbetsgivaren eller arbetstagaren och därigenom upphöra efter att en viss uppsägningstid löpt ut (4 § andra stycket LAS). Uppsägningstiden när en arbetstagare säger upp sig från en tillsvidareanställning är normalt 1-3 månader, men beror i första hand på vad som sägs i kollektivavtalet eller i anställningsavtalet och kan därför variera.

Om arbetstagaren inte iakttar sin uppsägningstid

En arbetstagare som inte iakttar sin uppsägningstid begår avtalsbrott och kan därför åläggas att ersätta arbetsgivaren för den ekonomiska skada som han eller hon lider (38 § första stycket LAS). Med andra ord: arbetstagaren kan bli skadeståndsskyldig. Det ankommer dock arbetsgivaren att visa att hans eller hennes förlust uppkommit just till följd av att arbetstagaren slutade i förtid; vilket kan vara svårt för arbetsgivaren att styrka. Om det anses skäligt kan skadeståndet även sättas ned eller helt falla bort (38 § tredje stycket LAS).

Sammanfattning

Slutsatsen är alltså att en tillsvidareanställning kan komma att upphöra efter att en viss uppsägningstid löpt ut. En arbetstagare som inte iakttar sin uppsägningstid begår avtalsbrott och kan därför bli skadeståndsskyldig. För att arbetstagaren ska bli skadeståndsskyldig krävs dock att arbetsgivaren kan påvisa att han eller hon faktiskt lidit ekonomisk skada på grund av att arbetstagaren slutade i förtid.

Vi på Lawline kan hjälpa dig!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar var till hjälp, tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor och stort lycka till!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare