Vad händer om jag har swishat till fel person som inte svarar?

Hej! Min sambo skulle göra en betalning på swish till sin telefon från min telefon och råkade då skriva in fel nummer. Den personen som tog emot pengarna vägrar nu att svara oss så vi får inte pengarna tillbaka. Det var 600kr, ganska mycket för oss. Vi har försökt många gånger att kontakta personen angående detta men alltså inte fått något svar. Är det fel om jag skulle skriva på sms till personen att jag kommer att göra en polisanmälan eftersom att vi inte får pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska det klarläggas att här har det inte förekommit något brott. Du har inte lurats till att föra över pengarna och då föreligger inte förutsättning för brottet bedrägeri.

Med det sagt finns det trots allt en möjlighet för er att återfå era pengar. Det gör ni genom att kontakta Kronofogdemyndigheten eller väcka en civilrättslig talan i tingsrätten.

Om ni kontaktar Kronofogdemyndigheten ska ni ansöka om en betalningsföreläggande (se 2§ lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Då kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Skulle inte skulden bestridas så kommer skulden istället bli fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Ifall skulden skulle bestridas, med exempelvis motivering att personen inte har mottagit några pengar, kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol.

I den ansökan om betalningsföreläggandet ska du bl.a. specificera hur mycket pengar det rör sig om och grunden för era krav (d.v.s. att du skickat pengarna till fel person). För mer info, se kronofogdens hemsida

Att väcka en talan i domstol skulle innebära en kostsam process, varpå det inte är rekommenderat. Därför bör du vända dig till ditt försäkringsbolag för att undersöka om din hemförsäkring innehar rättsskydd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare