FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/04/2021

Vad händer om jag har för många passagerare under prövotiden?

Hej hej jag undrar vad som händer om man blir stannade för att man kör för många i bilen under prövotiden

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Frågor om olika trafikbrott regleras i trafikförordningen.

Man får inte ha fler passagerare än vad en bil är registrerad för (4 kap. 6 § trafikförordningen). Om du som förare kör ett fordon med för många passagerare kan du straffas till penningsböter (14 kap. 3 § trafikförordningen). Även dina passagerare kan dömas till penningböter (14 kap. 8 § trafikförordningen).

Att du kör ett fordon med för många passagerare under prövotiden spelar ingen roll, då det bara är relevant i fall då du kan förlora körkortet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare