FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/11/2019

Vad händer om jag adopterar min frus barn?

Hej!

Jag och min vuxna dotter (ej biologiska) har pratat om att jag ska adoptera henne, jag har varit hennes pappa sen hon var 3år och hon är idag 26.

När jag läser tidigare frågor kring detta ser jag att hennes arvslott från sin biologiska mamma försvinner, undrar hur det fungerar eftersom att jag är gift med hennes mor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Adoption av en vuxen

En vuxen, en person över 18 år, får adopteras endast om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera, och om adoptionen även i övrigt är lämplig (4 kap. 4 § FB). Eftersom jag inte vet något specifikt om er situation, och du inte heller efterfrågar en utredning om huruvida en adoption är möjlig, kommer jag inte gå djupare in på detta.

Adoption av partners barn

Huvudregeln är att makar och sambor endast får adoptera gemensamt (4 kap. 6 § FB). Det finns dock ett undantag till detta. Det gäller möjligheten att adoptera en makes eller sambos barn (4 kap. 6 § andra stycket FB). Detta kan endast göras med makens eller sambons samtycke.

Rättsverkningar av en adoption

Precis som du skriver anses den som adopterats som barn till adoptivföräldrarna och inte som barn till sina tidigare föräldrar (4 kap. 21 § FB). Detta innebär till exempel att barnet får arvsrätt efter sina adoptivföräldrar men inte efter sina tidigare föräldrar. Detta gäller dock självklart inte om man adopterar sin makes eller sambos barn. Barnet ska i så fall självklart fortsätta anses som barn till maken eller sambon, och även till den som adopterar (4 kap. 21 § andra meningen FB). Barnet ska helt enkelt ses som makarnas eller sambornas gemensamma barn.

Din situation

Om du skulle adoptera din frus dotter skulle hon anses vara ert gemensamma barn. Hennes juridiska band till sin mamma skulle såklart inte försvinna på grund av det. Däremot skulle de juridiska banden till dotterns biologiska pappa försvinna, och du skulle ta hans plats. Din frus dotter skulle därmed få arvsrätt efter både dig och din fru, men inte efter sin biologiska pappa.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare