Vad händer om en dödsbodelägare inte skriver under arvskiftet?

Hej!

Jag är dödsbodelägare och undrar vad som händer om en annan av dödsbodelägarna inte skriver under arvskiftet. Måste alla skriva under för att arvskiftet ska gå igenom? Vad händer om så inte sker? En av dödsbodelägarna går inte att få tag på, det är oklart om det är pga sjukdom eller ointresse.

Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Eftersom din fråga handlar om ett arvskifte blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Måste alla skriva under för att arvskiftet ska gå igenom?

För att ett arvskifte ska gå igenom måste alla skriva under handlingen ja, se 23 kap. 4 § ÄB.

Vad händer om personen inte vill skriva under?

Om en dödsbodelägare inte vill skriva under arvskiftet kan en annan dödsbodelägare ansöka om en skiftesman hos domstolen, se 23 kap. 5 § ÄB. Detta kan ni göra här. En skiftesman hjälper till att fördela arvet om dödsbodelägarna inte själva kan komma överens och kan alltså fördela arvet utan att dödsbodelägarna behöver skriva under. Det är dock bra att känna till att kostnaden för skiftesmannen betalas av dödsboet.

Det bästa vore alltså om ni kan få dödsbodelägaren att skriva på arvskiftet, men om detta inte går bör ni ansöka om en skiftesman som hjälper er att fördela arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du ha ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare