FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/12/2020

Vad händer om en arvstagare avstår från sin rätt till arv?

https://lagen.nu/1958:637https://lagen.nu/1958:637Min mammas far avled för många år sedan. Han och hans fru hade hus tillsammans. För ca 2-3 år sedan så ringde de min mamma och sa att hennes fars fru gått bort och hon hade rätt att ta emot arv, dvs del av huset. Min morfars fru hade inga barn. Min mamma tackade nej till arvet. Först nu fick jag reda på detta och kan inte förstå varför hon sa nej. När min mor tackade nej, borde inte jag som barnbarn få ta del av det arvet? Min mor hade ingen kontakt med min morfar, troligen därför hon sa nej. Men vad säger lagen och kan jag gå tillbaka och be dem göra om bouppteckningen till min fördel!? Vet att det låter själviskt, men jag vill veta vad som gäller. Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mamma inte är bröstarvinge till din morfars fru. Din mamma är således särkullbarn till din morfar. Jag uppfattar det som att din mamma, som särkullbarn, har avstått från sin rätt till förmån för efterlevande make, alltså din morfars fru, för att hon ska ha haft rätt att ta emot arv 3:9 Ärvdabalken). I annat fall har inte din mamma rätt till arv från din morfars fru. När din morfars fru har gått bort har hon således haft rätt till efterarv enligt 3:6 Ärvdabalken. Du vill nu veta vad som händer med arvet om din mamma väljer att avstå från sin rätt. Enligt stirpalgrundsatsen ska varje gren inom en arvsklass få lika stora delar av kvarlåtenskapen, om din mamma väljer att avstå sitt arv kommer du och din mammas övriga bröstarvingar istället att ärva kvarlåtenskapen.

Hoppas jag har besvarat din fråga! Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare