Vad händer om Brottsoffermyndigheten betalar ditt skadestånd? Kan du få ersättning från Kronofogden eller gäldenären också?

Hej! Jag beviljades för ett tag sen ett skadestånd som varken den dömda personen eller kronofogden kunde betala ut till mig utan i stället fick jag hela beloppet från brottsoffermyndigheten. Nu har jag fått ett brev från kronofogden där de säger att gäldenären nu har pengar att betala till mig. Min fråga är. Har jag rätt att få pengar från kronofogden då jag redan fått 100% utbetalt från brottsoffermyndigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundläggande information om skadestånd

Tanken med skadestånd är att du ska bli ersatt för den skada som du blivit utsatt för, så tanken är inte att du ska få mer än den ersättningen som är avsedd för dig.

Brottsoffermyndighetens hjälp - svaret på din fråga

Du har nu fått hjälp av Brottsoffermyndigheten med pengar för ett skadestånd som varken Kronofogden eller gäldenären kunde betala ut.

Denna hjälp innebär därför att du blivit ersatt. När du får ersättning från Brottsoffer­myndigheten blir den som ska betala skadeståndet skyldig att betala pengar till myndigheten i stället för till dig (Se Kronofogdens webbplats).

Vad bör du göra nu?

Nu bör du meddela Kronofogden att de inte ska betala ersättningen till dig utan att de ska betala till Brottsoffermyndigheten. Du bör kunna kontakta dem via e-mail eller ringa dem för att lösa detta.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare