Vad händer om arv skiftats innan testamente vunnit laga kraft?

Hej

Hur fungerar det när det finns ett testamente?

Maka avlider och efterlämnar ett testamente (har inga barn utan lämnar vissa ägodelar till en systerdotter och resten till make (fri förfoganderätt) systerdotter har fått ut delar av arvet. Fastighet efter att make avlidit.

Nu har make avlidit och makans efterarvingar vill ha del av arvet efter henne. De hävdar att det första testamentet inte vunnit laga kraft (skrivet 1999)

Om nu så är fallet, ska systerdotter få arv 2 ggr dels från testamente dels som efterarvinge?

Borde inte systerdotter återlämna motsvarande värde till dödsboet om testamente inte vunnit laga kraft?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente vinner laga kraft när det delgetts den legala arvingen och denne inte klandrar testamentet på 6 månader eller godkänner det vid delgivningen. Har det gått 6 månader sedan delgivningen har testamentet vunnit laga kraft. Denna regel finns i 14 Kap 5§ Ärvdabalken.

Om testamentet skulle vara ogiltigt ärver efterlevande make kvarlåtenskapen då det inte finns några barn. När den efterlevande maken avlider ärver då de arvingar från den först avlidne maken hälften av den efterlevandes bo (enskild egendom utesluts). Dessa regler hittar du i 3 Kap Ärvdabalken.

Om detta testamente är giltigt blir situationen i princip densamma förutom fastigheten som tillkommer systerdottern. I detta fall kan hon även bli efterarvinge till den första arvingen om hon har den bästa arvsrätten till den först avlidne maken. Hon kan alltså vara både testamentstagare och efterarvinge.

Alla dödsbodelägare måste skriva under arvskifteshandlingen för att boet ska få skiftas. Detta framkommer av 23 Kap 4§ Ärvdabalken. Huruvida systerdottern ska återbära fastigheten beror på vilket sätt hon fått ut detta arvet på och huruvida bouppteckningen blivit registrerad hos skatteverket samt hur arvskifteshandlingen är skriven och undertecknad. Då det under denna process borde uppmärksammats huruvida testamentet vunnit laga kraft eller inte. Jag kan utöver detta inte ta ställning till om arvskiftet varit felaktigt genomfört eller om de efterlevandes hävdan att första testamentet inte vunnit laga kraft är ogrundat.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare