Vad händer när en gäldenär vägrar återbetala en skuld?

Hej! Jag har lånat ut pengar, 38.000kr, och skrivit ett skuldebrev med vittne, men jag har inte fått tillbaka något så till slut gick jag till kronofogden. Men låntagaren hävdar nu att denna inte skrivit på något eller lånat pengar. Jag undrar hur mycket det kommer att kosta mig att gå vidare till domstol? Och jag har lite vaga meddelanden som "bevis" utöver skuldebrevet, hur pass troligt är det att domstolen dömer till min fördel? Tack! Mvh, pank :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Din fråga regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL).

Det framgår av din fråga att du redan ansökt om ett betalningsföreläggande hos kronofogden och att låntagaren bestritt ditt yrkande. Betalningsföreläggandet överlämnas därför till domstol för prövning (33 § BfL).

Huvudregeln är att den förlorande parten ska ersätta motpartens rättegångskostnader fullt ut samt stå för sina egna rättegångskostnader (18 kap. 1  § rättegångsbalken).

Sammanfattning

Skuldebrevet ni upprättat likställs med ett erkännande av en skuld. Om låntagaren påstår att du ljuger är det han/hon som har bevisbördan för detta påstående. Eftersom skuldebrevet i sig fungerar som ett bevis blir det med stor sannolikhet svårt för låntagaren att bevisa att du ljuger.  Låntagaren måste kunna bevisa att betalning skett vilket blir svårt då betalning inte skett enligt överenskommelse. Kan han/hon inte bevisa detta bedömer jag dina chanser att få återbetalning som mycket goda med utgångspunkt i att du talar sanning.

Jag känner dock inte till alla omständigheter i fallet och kan därför inte uttala mig med säkerhet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare