Vad händer när en bostadsrättsförening slänger en cykel utan att informera ägaren?

Jag bor i en Brf med 21 lägenheter. Vi har 2 cykelställ som ofta är överfulla. Då och då skickar styrelsen ut uppmaningar om cykelmärkning inför cykelrensningar. Jag hade en racercykel som jag inte använde så mycket. En styrelsemedlem undrade om jag kunde ställa undan cykeln för att bereda mer plats. Då jag inte har plats i mitt förråd fick jag förslaget att ställa ned cykeln i "förråd A" som är ett olåst utrymme där alla förvarar lite olika saker. Styrelsemedlemmen förnekar att han kommit med detta förslag. Min cykel har naturligtvis kastats och styrelsen hävdar att jag får skylla mig själv då jag inte märkt min cykel samt att information gått ut om cykelrensning. Problemet är att ingen information gått ut om att förråd A används som mellanlagring av utrensade cyklar och när styrelsen flera månader senare kastade utrensade cyklar åkte min cykel med av bara farten. Jag menar att jag inte haft någon anledning att misstänka att min cykel skulle kunna kastas då den ju inte stod i cykelstället utan var undanställd i ett gemensamt förråd där folk förvarar olika tillhörigheter samt att ingen information gått ut med att cyklar i det förrådet kan komma att kastas. Nämnas kan att det troligen var ca 18 månader sedan cykeln kastades. Hur ser rättsläget ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga speciella regler för om en bostadsrättsförening får kassera cyklar eller inte. Därav finns det inte heller ett självklart svar på vad som gäller. Jag kommer i mitt svar gå igenom vilka möjligheter en bostadsrättsförening har för att kassera cyklar samt hur dina möjligheter ser ut för att få ersättning för cykeln.

Cykeln kan ses som hittegods och kasseras av den anledningen
Bostadsrättsföreningen kan använda sig av lagen om hittegods 1 § för att rensa cyklarna. Föreningen har då möjlighet att rensa de cyklar som ingen vill kännas vid, eftersom dessa då anses vara hittegods. Om föreningen väljer att rensa bort dessa måste den anmäla det till polisen och lagra cyklarna i tre månader. Detta för att ägaren ska få en möjlighet att få tillbaka sin cykel. Om cykeln inte hämtas upp inom tre månader har föreningen rätt att slänga cykeln.

Att slänga en cykel utan ägarens tillstånd kan vara ett brott
Om föreningen slänger en cykel utan att gå tillväga på det sätt som jag har beskrivit ovan kan de göra sig skyldig till brott. Om föreningen slänger någons tillhörighet utan den personens samtycke innebär det att föreningen olovligen tillgriper cykeln som tillhör annan. Att olovligen tillgripa vad som tillhör annan kan innebära att föreningen gör sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, brottsbalken (BrB) 8 kap 8 §.

Eftersom föreningen slängde din cykel utan att informera dig om utrensningen kan den ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande
Som jag förstår det har du inte fått information om att din cykel kunde komma att rensas bort när den stod i förråd A. Eftersom du inte fick veta att cykeln kunde rensas hade du ingen anledning att märka din cykel. Föreningen borde därför inte ha behandlat din cykel som hittegods. Som jag ser det finns det därmed en möjlighet att föreningen har gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande genom att slänga cykeln. Preskriptionstiden för brottet egenmäktigt förfarande är två år, BrB 35 kap 1 § 1 st p 1. Om du skulle vilja anmäla föreningen borde du därmed göra det så snart som möjligt.

Du kan ha rätt till skadestånd för den sakskada som föreningen har orsakat dig
Även om du inte anmäler bör du kunna få skadestånd. Eftersom föreningen slängde din cykel bör den kunna hållas skadeståndsansvarig för sakskadan, skadeståndslagen (SkL) 2 kap 1 §. Med hänsyn till det du berättar kanske föreningen menar att de inte slängde din cykel med mening (uppsåt), eftersom den var en i mängden av kasserade cyklar. Enligt skadeståndslagen kan du dock få ersättning för cykeln om föreningen har varit vårdslös, dvs att de råkade slänga cykeln av oaktsamhet.

Sammanfattningsvis menar jag att du har två alternativ för att ställa föreningen till svars. Att anmäla den för brott enligt BrB 8 kap 8 § eller att ansöka om skadestånd med stöd av SkL 2 kap 1 §. Även om min bedömning är att föreningen inte har agerat korrekt och att den borde kunna hållas skadeståndsansvarig vill jag understryka att jag inte känner till alla omständigheter. Hur en domstol skulle bedöma saken kan jag därmed inte uttala mig om med säkerhet. Jag rekommenderar att du först och främst kontaktar föreningen och förklarar vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter de har. Kanske går föreningen med på att ersätta dig så att ni slipper en domstolsprocess. Lycka till!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Louise BergstrandRådgivare