Vad händer med vårt gemensamma hus efter skilsmässa?

Hej. Jag träffade min man och flyttade in till honom 2019 Sep. Gifte oss i november. Han hade då ett hus som jag flyttade rätt in i. Sen sålde vi det efter vi gift oss och köpte ett gemensamt hus. Vi båda står på lånen. Han la in en liten vinst från det sålda huset i det nya.

Vi har inte skrivit något äktenskapsförord.

Vad har jag rätt till efter så kort tid. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar vad du har för rättigheter till huset om ni skulle skilja er inom nära framtid. Jag tolkar det som om du undrar detta med hänsyn till att din make lagt in en vinst från försäljningen av det gamla huset, till köpet av det nya.

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av äktenskapsbalkens (ÄktB) regler som du hittar här.

Vad händer med huset vid skilsmässa?

Vid en skilsmässa görs en bodelning. Detta betyder att man tar samman värdet av makarnas egendom och delar sedan lika på värdet av all egendom. Värdet av huset är en del av egendomsmassan som ni ska dela på (11 kap. 1-3 §§ ÄktB).

Trots att ni varit gifta en kort tid och trots att han köpt huset med en del av vinsten från försäljningen av förra huset, så ska ni dela lika på värdet vid en eventuell skilsmässa.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare