FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/03/2022

Vad händer med skulder när make dör vid pågående mål om äktenskapsskillnad?

Hej!

Vad hände med pågående bodelningsäreden vid tingsrätten när den ena partner plötsligt dött. Skild sedan 2016, gifta i 18 och 2 gemensamma barn. Inga äktenskapsförord. Den som dött har massor av skulder. Kommer min andel då använda till att betala av hans skulder. Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att din make avlidit under pågående bodelning och att han har skulder som du undrar om du kommer behöva betala med dina tillgångar. Här blir Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Vardera make svarar för sina egna skulder
Bestämmelser gällande bodelning regleras alltså ÄktB. Enligt ÄktB 9 kap 11 § ska, om en make dör när ett mål om äktenskapsskillnad pågår, de bestämmelser som avser bodelning med anledning av äktenskapsskillnad tillämpas. Huvudregeln vid ansvar för skulder vid bodelning föreskrivs i ÄktB 1 kap 3 §, och enligt bestämmelsen svarar vardera make för sina egna skulder. Vid bodelningen sker en likadelning av makarnas giftorättsgods (ÄktB 10 kap 1 §) i enlighet med ÄktB 11 kap 3 §.

Du bidrar till viss del att betala din makes skulder
I din situation, kommer en likadelning ske där din och din avlidne makes giftorättsgods kommer att räknas ihop. Om din make har ett underskott, dvs mer skulder än tillgångar, kommer fortfarande en hälftendelning ske men den avlidne makens tillgångar kommer vara 0. Därmed delar ni hälften lika på ditt giftorättsgods. Detta innebär att du till viss del bidrar till en summa som kan betala av hans skulder, men samtidigt kommer din avlidne make lämna bodelningen med skulder som du inte behöver ansvara för, i enlighet med ÄktB 1 kap 3 §.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Josefine WendeliusRådgivare