FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/12/2017

Vad händer med skulder när bodelning görs vid skilsmässa?

Hej!

Skilsmässan är utfört och vi väntar på bodelning.

Nu finns det en fråga hos mig att jag äger 90% av saker i bostaden, och samtidigt har jag 400 000 kr i skulder som spenderats för familjen under tiden vi varit gifta.

Om vi glömma egendomen så hur kommer det bli med skulder?!

Blir tacksam för svaret

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till oss för hjälp.

Lagrummet som blir aktuellt är äktenskapsbalken (äktb).

När det gäller bodelning vid skilsmässa så är utgångspunkten att ni äger allting tillsammans (50/50) om ni inte har gjort ett äktenskapsförord som fördelar era egendom sinsemellan, 7kap och . Ni kan dock avtala om att ett äktenskapsförord inte ska gälla vid bodelningen om ni båda samtycker till detta, 10kap 4§ 1st.

Angående dina skulder, så kommer det täckas med eran gemensamma egendom. Vilket betyder att, när bodelningen görs, så kommer du får egendom som är värd 400 000kr för att se till att du kan betala skulden.

Exempelvis om ni har en bil som är värd 500 000, ni säljer denna, så kommer du få 400 000 av försäljningen, och resterande 100 000 kommer ni lägga i en pott, och dela lika mellan er. Detsamma kommer att gälla för din ex makes skulder, 11kap och . Detta kallas skuldtäckning, anledningen till skuldtäckningsfunktionen i äktenskapsbalken är att ni ska kunna lämna äktenskapet och fortfarande kunna betala de skulder ni är skyldiga.

Jag hoppas jag har varit till hjälp! Allt gott.

Binh TranRådgivare