Vad händer med mitt arv om jag är gift och inte har några barn? Vad är ett testamente och vilka formkrav finns för att skriva det?

Om jag är gift och inga barn har , vem ärver efter mig ? Mina anhöriga eller min man ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag som gäller i ditt fall?

För att svara på din fråga kommer jag gå in i Ärvdabalken (ÄB) som reglerar arv.

Svaret på din fråga

Du har berättat att du är gift och att du inte har några barn. Om du inte har skrivit något testamente får din man hela ditt arv (3:1 1st ÄB)

Testamente

Vad är ett testamente?

Du kan påverka hur du vill att ditt arv ska fördelas genom att skriva ett testamente. Ett testamente är en handling som klargör hur du vill fördela ditt arv.

Exempelvis om du äger 1 000 000 kr och vill att din kusin ska få 50 000 kr. Då kan du skriva på ditt testamentet att din kusin ska få 50 000 kr så får din kusin det i arv när du dör.

Hur gör du ett testamente?

Det finns vissa formkrav för att ett testamente ska vara giltigt. Det ska vara skriftligt och två vittnen skall ha sett när du skriver under det. Vittnena ska också skriva under testamentet samt skriva in sitt yrke, vilken tid och datum som det skett och den ort där de är folkbokförda. Vittnena behöver förstå att det är ett testamente men behöver inte se hur du vill fördela ditt arv (10:1 och 10:2 ÄB). Din make, dina föräldrar eller din svåger får inte vara vittnen (10:4 ÄB).

Din mans rätt till arv

Din man har rätt till fyra gånger prisbasbeloppet som finns i 2:6 och 2:7 socialförsäkringsbalken (3:1 2st ÄB). Prisbasbeloppet är 2022 48 300kr (Statistikmyndighetens hemsida). Detta betyder att så långt som ditt arv räcker har din man rätt till 193 200 kr om du hade lämnat ett arv efter dig idag.

Exempelvis om ditt arv skulle vara 200 000 kr så har du bara 6800 kr att testamentera eller om ditt arv skulle vara 300 000 kr så kan du testamentera bort 106 800 kr.

Hjälp med att göra ett testamente

Om du vill ha hjälp med att göra ett testamente så kan du boka jurist hos oss.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare