Vad händer med lånet vid dödsfall?

Två personer har gemensamt privatlån. Den ene har avlidit och var tar den avlidnes ena del vägen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret beror på vad de två har för relation till varandra samt på vilken typ av lån som åsyftas i det aktuella fallet.

När det gäller äkta makar som har ett gemensamt banklån, svarar de i princip solidariskt mot banken. Det betyder att banken kan kräva vem den vill av dem på hela skuldbeloppet. Vid den ena partens dödsfall, bildas ett dödsbo som består av den avlidnes tillgångar och skulder. I ett sådant fall kan lånet lösas genom att banken kräver dödsboet på hela belopet. Den efterlevande maken kan dock komma överens med banken om att ta över lånet.

Sammanfattningsvis kan man således konstatera att den avlidnes del av det gemensamma lånet kommer att ingå i dödsboet efter denne.

Jag hoppas rådgivningen har varit behjälplig. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du har några ytterligare funderingar kring ämnet.

Nicole CaiRådgivare