Vad händer med laglotten då bröstarvingen är avliden?

Hej!

Min farmors syster har skrivit ett testamente. I testamentet överlåter hon all sin kvarlåtenskap till min mamma, med undantag för bröstarvingens laglott och X kronor till en forskningsfond.

Nu när min farmors syster har gått bort är hennes man, och bröstarvingen redan avliden sedan tidigare. Inga arvskiften har gjorts gällande mannen eller bröstarvingen. Vad händer med den del i testamentet som är överlåten till bröstarvingen när bröstarvingen inte längre är i livet?

(Testamentet skrevs när bröstarvingen fanns i livet)

Min farmor lever, de hade också en halvbror som är avliden, han har i sin tur tre barn. Varav en avliden.

Den avlidna maken har två av tre syskon kvar i livet. Den avlidne bröstarvingen hade verken make eller barn.

Hur ser arvsfördelningen ut om testamentet gäller, samt om man bortser från testamentet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om testamente finns att hitta i ärvdabalken (ÄB). Som utgångspunkt gäller att ett testamente är giltigt om formkraven för testamente är uppfyllda. Formkraven är som följer:

- Testamentsgivaren, det vill säga den som upprättar testamentet, ska vara myndig, ÄB 9 kap 1 §.
- Testamentet ska vara skriftligt, ÄB 10 kap 1 §.
- Två vittnen ska närvara då testamentsgivaren undertecknar testamentet samt själva skriver under med namn, ÄB 10 kap 1 §.
- Testamentet ska vara upprättat frivilligt, ÄB 13 kap 3 §.

Om din farmors systers testamente uppfyller kraven ovan är det att se som giltigt och det ska därmed tillämpas i enlighet med din farmors systers vilja, ÄB 11 kap 1 §. Som jag förstår frågan vill du ha svar på vad som kommer att ske om testamentet gäller respektive inte gäller. Jag vill i detta sammanhang påpeka att om formkraven är uppfyllda ska testamentet gälla och därmed vara bestämmande i arvskiftet.

Jag utgår från att din farmors syster ärvde sin make med fri förfoganderätt, ÄB 3 kap 1 §. Med fri förfoganderätt avses att din farmors syster fick använda sin makes kvarlåtenskap, men inte testamentera bort den. Oavsett om testamentet gäller eller inte måste inledningsvis en bodelning göras för att skilja din farmors systers kvarlåtenskap från hennes makes kvarlåtenskap. Makens kvarlåtenskap kommer att tilldelas hans två syskon som är i livet, om inte det tredje avlidna syskonet har några barn som träder i hans ställe vill säga, ÄB 2 kap 2 §.

Hur ser arvsfördelningen ut om testamentet gäller?

Om testamentet gäller ska arvet som sagt delas upp efter din farmors systers vilja, ÄB 11 kap 1 §. Som jag tolkar det vill hon att din mamma ska ärva henne samt att forskningsfonden ska tilldelas en viss summa. Att hon skrev med sin bröstarvinges laglott i testamentet var sannolikt ett sätt att uppmärksamma lagen, då bröstarvingen alltid har en legal rätt till sin laglott, oavsett vad ett testamente säger. Jag skulle därför tolka din farmors systers vilja som att den andelen som utgjorde laglotten nu istället ska tillfalla din mamma.

Hur ser arvsfördelningen ut om testamentet inte gäller?

Om testamentet inte gäller kommer kvarlåtenskapen att fördelas i enlighet med ärvdabalken. Då bröstarvingen är avliden kommer den som står näst på tur i arvsordningen att erhålla arvet, nämligen föräldrar. Jag utgår från att din farmors systers föräldrar är avlidna och i deras ställe går hennes syskon in som arvtagare. Arvet kommer då att delas upp så att respektive förälders lott tillfaller deras respektive barn. Det innebär att din farmor, i sin roll som helsyskon, kommer att få 3/4 av arvet då hon tar del av båda föräldrarnas arvslotter. Halvbrodern får bara ta del av den lotten som skulle ha tillfallit hans förälder och får därför 1/4. Då halvbrodern är död kommer de två av hans barn som är i livet att få dela på denna lott, ÄB 2 kap 2 §.

Sammanfattning

Inledningsvis ska en bodelning göras för att separera din farmors systers kvarlåtenskap från hennes makes kvarlåtenskap.

Om testamentet gäller vill jag mena att din mamma får ärva även den del som skulle utgjort bröstarvingens laglott. I och med att hen är avliden och inte själv hade några barn finns det ingen person i den första arvsklassen som kan ta del av laglotten. Det finns vidare ingenting som hindrar att övriga arvsklassers (exempelvis syskons) arvsrätt testamenteras bort på det sätt som skett i det aktuella testamentet.

Om testamentet inte gäller kommer din farmors systers syskon, som tillhör den andra arvsklassen, att ärva henne. Helsyskonet kommer att tilldelas 3/4 av arvet och halvbroderns barn kommer att få dela på 1/4.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad! Om du vill ha ett förtydligande i något avseende går det bra att kontakta mig på amanda.kinnander@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare