FrågaARKIVÖvrigt22/05/2018

Vad händer med gemensamma katter när samboförhållande upphör?

Hej,

Jag och mitt ex flyttade tillsammans för 4 år sedan. I en lägenhet. Det tog ett tag sen bestämde vi oss för att skaffa katter. Vi diskutera ett tag om det, och det blev så att vi skaffade 2st små fina katter. Vi köpte som av min Moster som precis hade fått en kull.

Nu för några månader sedan separerade vi och hon tog katterna ifrån mig och kastade ut mig. (Det blev inge vidare mellan oss) så jag tog 3 månader o sen vart jag ute från lägenheten vi båda flyttade till. Men jag känner att det är mer jag som borde fått ta katterna då hon jobbar och är borta mycket av dagarna, medan jag har ett jobb som ger mig mer tid hemma.

Jag undrar hur det funkar, och om jag kan göra något nu i efterhand. För att få katterna till ett bättre hem.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambodelning:
När ett samboförhållande upphör ska man, om någon part begär det, upprätta en bodelning. Att upprätta en bodelning innebär att man sammanräknar all samboegendom, gör avdrag för skulder, och delar det hela lika mellan varandra.

Samboegendom är gemensam bostad samt gemensamt bohag. Detta är bostad samt möbler i bostaden som man köpt tillsammans för att använda tillsammans. Observera att det inte krävs att båda parter har betalt, istället handlar det om att det köpts under samboförhållandet med avsikten att användas gemensamt.

Katter ses inom juridiken som lös egendom, man gör alltså inom juridiken ingen skillnad på en katt och t ex. en bil. Dock ses det inte som gemensamt bohag och katter kan därför inte räknas med vid sambodelning. Se 3 - 8 och 12 - 14 §§ sambolagen.

Samäganderätt:
Då katter ses som egendom kan lagen om samäganderätt bli aktuell. Om två parter tillsammans äger egendom är huvudregeln att man äger lika stor del av egendomen. Detta gäller så länge man inte har avtalat annat. Vem som ses som ägare behöver inte vara den som t ex. skrivit på ett köpekontrakt. Har ni båda hjälpts åt att betala för katterna vid köp eller senare vid försörjning av katterna är de att se som samägda. Se 1 § samäganderättslagen.

Att äga något samägt enligt denna lag innebär att bådas samtycke krävs vid beslut över hur egendomen (katterna). Det bygger alltså på att man som ägare kommer överens. Se 2 § samäganderättslagen. Kan man inte komma överens kan man hos tingsrätten ansöka om en god man som bestämmer över egendomen tillsvidare, utöver detta kan man hos tingsrätten också ansöka om att sälja egendomen på en offentlig auktion där man har möjlighet som ägare att köpa egendomen. Se 3 § och 6 § samäganderättslagen.

Då detta handlar om djur är det egentligen inte optimalt att se dem på detta vis då det är viktigt att tänka på att det är levande varelser med känslor. Det är på grund av detta givetvis bättre om man som ägare kan komma överens. Kan man inte det kan man som sagt hos tingsrätt ansöka om god man eller om offentlig auktion.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare