Vad händer med ett gemensamt bolån om en av gäldenärerna avlider?

Hej, jag o min sambo har gemensamt lån (900000 kr) på huset. Vi är äldre o funderar på vad som händer när en av oss dör? Flyttas lånet på den som är kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gemensamt lån

När två personer tar ett gemensamt lån så blir båda solidariskt betalningsansvariga. Detta innebär att långivaren kan kräva vem som helst av er på hela skulden och den personen måste betala. Den personen som har betalat får sedan en så kallad regressrätt gentemot den andra personen vilket innebär att den ena låntagaren kan kräva den andra låntagaren på halva beloppet. Om någon av låntagarna avlider brukar långivaren försöka få de lånade pengarna åter genom att kräva dödsboet på betalning av hela lånet. Det ligger sedan på dödsboet att kräva den andre låntagaren att betala sin del av lånet till dödsboet genom regress. I ditt fall så är lånet också kopplat till ett hus vilket innebär att om ni inte har annan egendom att betala av lånet med så kommer förmodligen huset att användas som betalningsmedel.

Med det sagt så finns det andra sätt att lösa lånet på. Du skulle kunna höra av dig till långivaren och kolla om det går att bara en av er står på lånet efter att en av er avlidit eller att någon annan kan intecknas som borgensman på lånet. Med tanke på att huset ändå finns som försäkring för att långivaren ska få tillbaka sina pengarna så tror jag att det går att skriva över både huset och lånet på en av er ifall den andre avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare