Vad händer med egendomen om sambon går bort?

Jag och min sambo bor i ett hus som han äger. Men vi köpte och flyttade dit tillsammans. Min fråga är. Hur blir det med huset om han skulle dö. Vi har även köpt en bil, båt, skoter och fyrhjuling som även dessa han står som ägare på. Hur blir det där om han skulle dö. Vi har inga gemensamma barn och han har inga barn sen tidigare. Vi har varit sambo i sex år.

MVH Carina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om det inte finns något testamente är det så att sambor inte ärver varandra. Du har däremot rätt till din del av samboegendomen. Den totala samboegendomen räknas ut genom bodelning innan din sambos kvarlåtenskap blir föremål för arv.

Av 3-5 §§ Sambolagen(se här) framkommer att samboegendom är bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Bostaden är ert hem(fritidshus ingår inte) och bohaget utgörs exempelvis av möbler och husgeråd. Allt som inte utgör samboegendom ska hållas utanför bodelningen. När varje sambos samboegendom är fastställd har varje sambo sedan rätt att göra avdrag för sina skulder som hänför sig till samboegendomen, exempelvis lån på huset. Därefter ska båda sambornas samboegendom läggas samman för att slutligen delas lika. Det är denna summa som du har rätt till från din sambo om han skulle gå bort.

Om huset köptes i samband med att båda flyttade in ska den utgöra samboegendom, oavsett vem som betalade eller står som ägare. Det är en bostad som är köpt för gemensamt bruk.

När det kommer till bilen, båten, skotern och fyrhjulingen utgör dessa varken bostad eller bohag. De ska därför inte ingå i din sambos samboegendom.

Sammanfattningsvis innebär det att du kommer ha rätt till viss del av huset om din sambo går bort. Den del som inte tillfaller dig kan du behöva köpa ut från din sambos arvingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare