FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/03/2021

Vad händer med bostaden vid äktenskapsskillnad om ena maken ägde den redan innan äktenskapet ingicks?

Jag har en villa sen tidigare, dvs innan giftemålet.

Vi flyttade in i villan och efter ett par år gifte vi oss.

Det är endast jag som ägare som har varit betalningsansvarig för lånen, och så ochså i verkligheten.

Vi ska nu skilja oss.

Frågan är då om min fru har rätt till 50% av värdet trots att hon aldrig deltagit i villans tillkomst eller banklån

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning vid äktenskapsskillnad hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett gift par ska skilja sig, så ska deras egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom räknas som giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan vara enskild bland annat genom äktenskapsförord, testamente eller arv (7 kap. 2 § första stycket ÄktB). Det innebär att om din villa inte utgör enskild egendom så är det giftorättsgods och den ska då ingå i bodelningen. Det spelar då ingen roll att din fru inte har varit med och betalat villan, hon har rätt till halva dess värde oavsett. Om ni däremot har skrivit ett äktenskapsförord om att villan är din enskilda egendom eller om den på annat sätt är din enskilda egendom, så ska den inte ingå i bodelningen. Om så är fallet så har din fru inte rätt till hälften av villans värde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare