Vad händer med bortgångna syskons arvsrätt?

Har en far som är omgift och har två barnmed den nyafrun från tidigare hade han mig och en syster till mig men hon dog då hon var fjorton år den dag min far går bort så tillfaller väl min systers arvsrätt till mig

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv kan du hitta i ärvdabalk (ÄB). I 2 kap. ÄB ser du då hur arvsordningen kommer att se ut när din pappa dör. Enligt 2 kap. 1 § ÄB är de närmaste avkomlingarna arvlåtarens barn. Bestämmelsen säger även att barnen ska ta lika lott. Är ett barn dött, får dock det barnets avkomlingar träda i dess ställe.

Detta innebär att om din syster hade barn, får barnet "ta över" hennes arvsrätt. Jag utgår dock i detta läget från att din syster inte hade barn. Det som då händer enligt bestämmelsen är att din pappas barn ska ta lika lott. Detta innebär att du och hans två andra barn ska få lika mycket i arv -> ni ska få ta lika lott. Detta i sin tur innebär alltså att din systers arvsrätt tillfaller inte dig, den ska fördelas lika över alla barnen. Detta så att du och dina två andra syskon ska få lika lott efter er pappa.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare