FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2019

Vad händer med barnens saker vid skilsmässa

Hej

Fråga angående bodelning vid skilsmässa.

Om ett par utan gemensamma barn men där den ena har barn sen innan ska skiljas.

Har den som inte har barn rätt att kräva även hälften av barnens saker?

Vissa saker var testamenterat till dem andra saker har varit gåvor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning med anledning av skilsmässa är det makarnas egendom som ska fördelas mellan dem (9 kap 1 § ÄktB). Barnens saker är inte makarnas egendom, det är barnens. Eftersom barn generellt inte har någon självständig besittning kan det visserligen uppstå problem om t ex en make skulle påstå att något som tillhör barnen egentligen är deras. Men om det är saker som barnen fått genom testamente eller i gåva (och där det finns ett giltigt gåvobrev) så kommer inte den andre maken kunna hävda att sakerna är dennes. Samma sak gäller förstås om det av någon annan anledning framgår att sakerna inte tillhör någon av makarna.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare