Vad händer med avlidets barns arvsandel? Hur ser arvsutdelningen ut?

Anna har en son Conny, när hon träffar Bertil och de gifter sig. Tillsammans får Anna och Bertil barnen Doris, Ella och Filip. Pojkarna Conny och Filip får inga barn men det får Doris (2 st) och Ella (3).

Filip avlider.

Hur fördelas arvet när Anna respektive Bertil avlider. Vad händer med Filips del?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Först och främst ska en bodelning göras vid någon av makarnas bortgång, ärvdabalken 23:1 och äktenskapsbalken 9:1. Detta innebär att Annas och Bertils tillgångar läggs samman och sedan delas dessa lika dem emellan, äktenskapsbalken 11:3. Det är sedan vad den avlidne fått i sin pott som ska räknas som kvarlåtenskap.

Då Filip gått bort kommer arvet efter Anna och Bertil att fördelas lika mellan resterande barn eftersom Filip inte hade några egna barn, jämför ärvdabalken 2:1 2st. Filips del går således till hans kvarlevande syskon (Conny, Ella och Doris om det är Anna som går bort, eller Ella och Doris om det är Bertil som går bort) då han inte hade några egna barn.

Om Anna avlider före Bertil kommer hennes son Conny att ärva ⅓ av Annas tillgångar direkt så som särkullsbarn, ärvdabalken 3:1 (om han inte avstår från sitt arv till förmån för Bertil. I ett sånt fall har han rätt till efterarv när Bertil gått bort, ärvdabalken 3:2 och 3:9). Resterande två barn vid liv (Doris och Ella) kommer få vänta på sina arv på ⅓ vardera tills även Bertil gått bort, så kallat efterarv, ärvdabalken 3:1.

När Bertil går bort kommer enbart Doris och Ella att ärva Bertils kvarlåtenskap eftersom Conny inte var Bertils son. De kommer först att få sitt efterarv från Anna på ⅓ vardera, ärvdabalken 3:2, och utöver detta kommer de alltså få hälften av Bertils kvarlåtenskap vardera.

Om istället Bertil skulle gå bort först kommer Doris och Ella att ärva sina andelar på hälften vardera först efter att även Anna gått bort, ärvdabalken 3:1. När Anna gått bort kommer då Doris och Ella att ärva sina andelar från Bertil (½ vardera) samt sina andelar från Anna (⅓ vardera). Även Conny kommer ärva sin andel från Anna vid hennes bortgång (⅓).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare