Vad händer med arvet till mitt barn om min partner folkbokför sig hos mig?

Hej!

Jag äger en bostadsrätt och har lite motvilligt min flickvän boende här. Hon vill nu skriva sig här hos mig. Finns det nån risk med detta? Hur blir det med arvet till min dotter från tidigare äktenskap?

Hur kan jag säkerställa att min dotter får ärva lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella regelverk gällande din fråga är Sambolagen (SamboL) och Ärvdabalken (ÄB).

Jag utgår från att du och din nuvarande flickvän inte är gifta. Eftersom ni inte är gifta men ändå bor ihop i en parrelation är ni sambos i rättslig mening, förutsatt att samboendet inte är tillfälligt (ett riktmärke är att det varat cirka 6 månader) samt att ni delar på sysslor och utgifter (1 § SamboL). Det spelar juridiskt ingen roll att samboendet är något motvilligt från din sida så länge nyss nämnda kriterier är uppfyllda.

Vad händer om din flickvän skriver sig hos dig?
Förutsatt att ni i dagsläget uppfyller ovan nämnda kriterier, spelar det ingen roll om din flickvän folkbokför sig på din adress eller inte; ni klassas som sambor ändå. Skillnaden om hon skriver sig hos dig blir att det "automatiskt" antas att ni uppfyller ovan nämnda krav på ett samboförhållande och att sambolagen därmed ska tillämpas vid eventuella frågor.

Arvet till din dotter
Sambor har ingen arvsrätt vilket innebär att din flickvän inte kommer ärva dig (2 kap 4 § ÄB). Enda möjligheten för henne att ärva är om du testamenterar egendom till henne. Din dotter är den som, i egenskap av ditt barn, har rätt till ditt arv (2 kap 1 § ÄB). Att du och din flickvän är sambor ändrar alltså inte din dotters rätt att ärva först av alla.

Din flickvän kan begära bodelning
Din flickvän kan däremot, vid din död, begära bodelning (8 § SamboL). Bodelning innebär att er samboegendom delas lika mellan er. Om din lägenhet är samboegendom kommer alltså endast halva dess värde tillfalla ditt dödsbo och andra halvan din flickvän. Härnäst ska jag redogöra kort för vad som utgör samboegendom och därefter förklara vad som gäller för din lägenhet.

Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag (möbler, hushållsmaskiner etc.) som köpts för gemensam användning (3 § SamboL). Syftet med köpet ska alltså vara att använda egendomen tillsammans.

Din lägenhet ingår inte i bodelning
Vad jag förstår ägde du lägenheten redan innan din flickvän flyttade in. Den har därmed inte köpts för gemensam användning och är inte samboegendom. Eftersom den inte är samboegendom kommer den inte ingå i en eventuell bodelning. Oavsett om din flickvän begär bodelning eller inte kommer alltså lägenheten i sin helhet tillfalla ditt dödsbo och därefter din dotter vid fördelningen av ditt arv.

Möjlighet för din flickvän att överta lägenheten
Nämnas bör att det finns en möjlighet för sambor att överta bostadsrätt även om den inte är samboegendom. Det innebär i praktiken att sambon som övertar lägenheten betalar dess värde till den andra sambon. I praktiken förlorar man inte värdet av bostaden utan bara bostaden i sig. Eftersom du och din flickvän inte har gemensamma barn krävs dock synnerliga skäl för att din flickvän ska ha den rätten (22 § SamboL). Synnerliga skäl tolkas återhållsamt och har ansetts finnas om din flickvän är gravid med ert gemensamma barn. Det är alltså mycket svårt att uppfylla det kriteriet. Utan att veta exakt hur er situation ser ut, vågar jag anta att risken för ett övertagande av detta slag är liten då synnerliga skäl troligtvis inte föreligger. Du behöver därför inte oroa dig för detta men jag vill ändå nämna att möjligheten finns.

Vad händer i praktiken?
Som jag ser det finns ingen risk med att din flickvän folkbokför sig hos dig. Din dotter kommer ärva din lägenhet och du behöver inte förtydliga eller säkerställa detta på annat sätt.

Om du har samboegendom av värde (till exempel möbler) som du inte vill ska delas vid en bodelning kan du och din flickvän upprätta ett samboavtal. I avtalet kan ni bestämma om en bodelning över huvud taget ska ske samt hur samboegendom ska fördelas mellan er. Detta kan juristerna på Lawline hjälpa er med (klicka här).

Hoppas du fick svar på din fråga, i annat fall får du gärna kommentera eller ställa en ny fråga så ska jag försöka hjälpa dig igen!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare