Vad händer med arvet om båda makarna dör?

Hej.

Vi är gifta. Min man har 2 egna barn o jag har 2 egna barn o vi har 1 barn gemensamt.

Hur kommer fördelningen av arvet då bli, om jag dör eller min man dör eller om vi skulle råka ut för en olycka och avlider båda två?

Tack för en jättebra sida.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer först kort gå igenom hur en arvsfördelning ser ut efter er situation. Reglerna jag använder mig av hittar man i ärvdabalken (ÄB).

De barn ni har själv kallas för särkullbarn och det ni har gemensamt kallas för, ja, gemensamt barn. Då ni är gifta så om en av er skulle avlida så skulle arvet i detta fall delas upp i 3. ⅓ var till särkullbarnen och den ⅓ som ert gemensamma barn skulle ärva skulle då tillfalla den efterlevande maken, och senare när den efterlevande avlider så skulle det gemensamma barnet få sitt arv. (2 kap. 1§ ÄB och 3 kap. 1§ ÄB)

Detta tillämpas på er båda, då ni har lika många särkull och gemensamma.

Lite klurigare blir det om ni båda skulle avlida samtidigt. Då skulle det först ske en bodelning före arvsskiftet, och som ett exempel kan vi säga att ni gemensamt har 1,2 miljoner i tillgångar. Detta kommer då delas upp i 600 000 var, dvs er kvarlåtenskap. Eftersom ni båda har enbart 3 arvingar så kommer det delas i 3 igen. 200 000 till varje barn, men det gemensamma barnet skulle få 200 000 från båda sidorna och då få totalt 400 000 kr. (2 kap. 1§ ÄB och 3 kap. 1§ ÄB)

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare