Vad händer med alla saker om min sambo går bort?

Hej! Jag är sambo, och han har ett barn sedan tidigare och jag har 2 egna barn. Alltså inga gemensamma. Han har en hel del dyra leksaker och ett garage fullt med dyra prylar. Vi bor i villa. Min fråga gäller vad som händer om han går bort. Tillfaller allt hans barn eller? Eller hur delar man upp bohag och annat?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboskap finns i Sambolagen (SamboL) och regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom du inte nämner någonting om testamente utgår jag ifrån att något sådant inte finns.

Det korta svaret på din fråga är att du inte ärver din sambo, utan det gör din sambos barn. Anledningen är att sambor inte har någon laglig arvsrätt. Alla saker behöver dock nödvändigtvis inte tillfalla barnen. Jag förklarar närmare nedan.

Steg 1 om din sambo går bort – du kan begära bodelning

Vad innebär en bodelning?
När en sambo går bort upphör samboskapet enligt lagen (2 § SamboL). Då har du som efterlevande sambo rätt att begära en så kallad bodelning (8 § och 18 § SamboL). Detta gäller dock endast om ni inte genom ett samboavtal bestämt att bodelning inte ska göras (9 § SamboL). Om du begär en bodelning, ska de saker ni har som är samboegendom delas lika mellan dig och din sambos dödsbo (8 § SamboL). Allt som efter bodelningen finns i dödsboet ska gå i arv. Härnäst förklarar jag vad samboegendom är. Därefter går jag in på arvsbiten.

Vad är samboegendom?
Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag, som skaffades i syfte att användas gemensamt (3 § SamboL). Med bohag menas sådant som är avsett för det gemensamma hemmet, till exempel köksmaskiner och möbler (6 § SamboL). Vad som inte räknas som samboegendom är sådant som används huvudsakligen för fritidsändamål (7 § SamboL). Om det till exempel finns en surfbräda i garaget som endast ena sambon använder ibland på semester, är den inte samboegendom.

Är er villa och alla prylar samboegendom?
Villan är samboegendom om ni köpte den för att bo i tillsammans och därefter huvudsakligen använt den som ert hem under samboskapet. Om någon av er ägde villan innan den andra flyttade in, är den inte samboegendom.

Vad gäller leksakerna räknas inte dessa som möbler eller annat som hör till hushållet eftersom de står i garaget, och är därför varken bohag eller samboegendom. Angående prylarna är det svårt att svara exakt utan att veta mer om vad för slags prylar det är fråga om och hur de används. Är det saker som hör till hushållet och som ni köpt för att använda gemensamt, kan det vara fråga om samboegendom. Det låter dock snarare som att det är din sambos saker som inte du använder och som inte heller hör till hushållet. Min gissning är därför att inte heller prylarna räknas som samboegendom.

Värdet av samboegendomen ska delas lika mellan dig och dödsboet
Värdet av det som är samboegendom ska fördelas lika mellan dig och dödsboet (14 § SamboL). I praktiken innebär det inte att ni måste få exakt hälften var av alla saker; du kan behålla fler saker och kompensera för det överflödiga värdet genom att ge annan samboegendom eller pengar till dödsboet. Detta för att de andelar ni får från bodelningen ska vara lika stora. Till exempel om villan är samboegendom, kan du behålla den om du ger halva dess värde till dödsboet.

Det som inte är samboegendom, till exempel din sambos leksaker och pengar på ett konto, går direkt till dödsboet. Dödsboet kommer alltså slutligen bestå av hans andel från bodelningen och annan egendom han ägde men som inte var samboegendom. All den egendom som finns i dödsboet, ska sedan gå i arv.

Steg 2 om din sambo går bort – hans arv ska fördelas

Sambor ärver inte varandra
Som jag nämnde högst upp har inte sambor någon laglig arvsrätt (2 kap 4 § ÄB). Det innebär att du inte ärver din sambo när han gå bort. Enda möjligheten för dig att göra det är om han skrivit ett testamente som anger att du ska ärva. Om inte testamente finns, ärver hans barn allt (2 kap 1 § ÄB). Allt det som finns i dödsboet ska med andra ord tillfalla hans barn. Eftersom dina barn inte är era gemensamma, ärver inte de någonting.

Vad händer med villan? Kan du bo kvar?
Om villan inte är samboegendom, kommer den i sin helhet tillfalla din sambos barn. Då har du inte heller någon självklar rätt att bo kvar i den. För att så inte ska ske måste din sambo testamentera villan till dig. Om villan är samboegendom, kan du behålla den om du betalar halva dess värde till dödsboet i bodelningen (det kallas att du "köper ut" din sambos barns del). I så fall kommer du också kunna bo kvar i den.

Sammanfattning

Vad som händer om din sambo går bort är alltså först att ni ska fördela samboegendomen i en bodelning. Därefter kommer din sambos andel tillfalla hans dödsbo. Det som finns i dödsboet (andelen från bodelningen plus sådant han ägde innan som inte är samboegendom), ärver hans barn eftersom sambor inte har någon arvsrätt.

Hoppas svaret är till hjälp och att du nu vet lite mer kring vad som händer om din sambo skulle gå bort. Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen! Du kan även kontakta någon av våra jurister på Lawline för vidare rådgivning, till exempel om ni vill upprätta ett testamente.

Allt gott!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare