Vad händer för mig som barn om min mor har testamenterat till sin sambo, med full äganderätt respektive fri förfoganderätt?

Jag är enda sonen till min mor som nu har avlidit. Hon var sambo och han har en dotter och jag förmodar att hon har gett halften av det hon ägde såsom bohag och villa till sin sambo. Jag vet att det var hennes vilja att han skulle få sitta i s k orubbat bo, Vad gäller nu om det i testamentet står att han ärver med full äganderätt eller fri frörfoganderätt?

Jag har det skapligt ställt så jag kan vänta på min halva i några år. Vad ska jag tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden mellan om din mor har testamenterat till sin sambo med fri förfoganderätt eller full äganderätt är delvis din rätt till ett eventuellt efterarv, när sambon senare går bort. Jag ska nu gå igenom båda scenarier och vad du bör tänka på i dessa.

Full äganderätt

Om din mors sambo har ärvt kvarlåtenskapen med full äganderätt innebär detta helt enkelt att han äger denna fullt ut. Han får fritt spendera den och kan även testamentera bort den till andra. Du har i detta fall inte rätt till något efterarv efter din mor när sambon senare går bort, utan det är hans egna arvingar som kommer att ärva allt. För att kunna ärva något efter din mor i detta scenario måste du påkalla jämkning av testamentet, du kan då få ut din så kallade laglott. Laglotten är den andel som den avlidnes barn alltid har rätt att ärva, oavsett eventuellt testamente. Laglotten är hälften av arvslotten, det vill säga vad man hade ärvt om det inte hade funnits något testamente. Eftersom du var din mors enda barn så skulle du ha ärvt allt utan testamente, vilket innebär att din laglott då är hälften av hela hennes kvarlåtenskap.

För att kunna få ut din laglott måste du som jag tidigare nämnde påkalla jämkning av testamentet (7 kap 3 § ÄB). Detta måste göras inom 6 månader från att du delgivits testamentet (7 kap 3 § 3 st ÄB). Om du inte gör detta inom denna tid har du förlorat din rätt till laglotten och testamentet gäller då precis som det är skrivit, vilket i detta fall skulle innebära att du inte ärver något alls. För att påkalla jämkning ska du antingen ge ditt anspråk tillkänna för din mors sambo (den som ärver enligt testamentet) eller väcka talan i tingsrätten mot honom.

Fri förfoganderätt

Om din mors sambo istället har ärvt med fri förfoganderätt så innebär detta troligtvis att du har rätt till ett så kallat efterarv efter din mor, det beror egentligen på vem hon har skrivit som efterarvtagare. Jag utgår ifrån att hon i så fall har skrivit att egendomen ska gå till dig efter sambons död men vill bara passa på att nämna att hon även skulle ha kunna testamentera bort egendomen till någon helt annan (vilket också ger sambo fri förfoganderätt). Om så skulle vara fallet behöver du precis som i fallet ovan, med full äganderätt, påkalla jämkning av testamentet för att få ut något arv alls (och då i form av laglott).

Om sambon ärver med fri förfoganderätt har du, som jag tidigare nämnde, rätt till ett efterarv när han senare går bort. Du kommer i så fall att ärva allt som finns kvar av det som anses utgöra din mors del av hans kvarlåtenskap, innan hans egen kvarlåtenskap fördelas. Man beräknar kortfattat denna andel och efterarvet i förhållande till hur egendomsförhållandena såg ut vid din mors bortgång.

Att egendomen ärvs med just fri förfoganderätt innebär att din mors sambo i stort sett fritt får spendera och förfoga över den, han får bara inte testamentera bort den. Det finns även ett visst skydd mot större gåvor som kan likställas med testamente. Detta innebär att det kan finnas både mer eller mindre egendom kvar vid sambons död jämfört med vid din mors död, utan att det är något "fel" med detta.

Om din mors sambo skulle ärva med fri förfoganderätt och du har rätt till ett efterarv kan du fortfarande påkalla jämkning av testamentet och få ut din laglott direkt. I detta fall får du alltså laglotten nu och resterande del av arvet i form av ett efterarv när sambon senare går bort. Att ta ut laglotten direkt påverkar alltså inte rätten till det senare efterarvet. Hur man vill göra med laglotten är helt upp till en själv och beror kanske delvis på ens ekonomiska situation och delvis på ens relation med den efterlevande sambon. Om man exempelvis är rädd att den efterlevande sambon ska slösa bort mycket av egendomen kanske man vill få ut laglotten direkt för att i alla fall vara garanterad denna summa. Det beror helt enkelt på omständigheterna i fallet och vad man själv vill.

Sammanfattningsvis

Din mor kan ha testamenterat bort egendomen till sin sambo antingen med full äganderätt eller med fri förfoganderätt. Att testamentera bort med fri förfoganderätt innebär att man vill att arvet ska gå till en annan person sen när den första testamentstagaren (sambon) gått bort. Denna person, det vill säga antagligen du, får då ett så kallat efterarv. Att sambon ärver med fri förfoganderätt innebär att han fritt får använda egendomen, bortsett från att testamentera bort den. I detta fall kan man välja att begära ut sin laglott direkt, men har då fortfarande rätt till resterande del av arvet (som kan ha ökat eller minskat i värde) senare. Att testamentera med full äganderätt innebär däremot att äganderätten helt och hållet går över till den som ärver. Du får i detta fall ingen rätt till efterarv utan måste påkalla jämkning av testamentet för att kunna få ut något alls, och då i form av laglotten. Det är dock inget krav att göra detta utan man kan välja att avstå om man önskar.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare