Vad gör man om någon spridit ens nakenbilder?

Hej! Jag har skickat en nakenbild till en kille och har nu fått reda på att han sparat den och visat för sina vänner. Fast jag bad honom att inte göra detta. Får han göra det? Jag ville ju bara att han skulle se. Kan jag göra något åt detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag säga att jag beklagar din situation. Jag hoppas att jag kan bringa lite klarhet i vad som nu gäller.

Det finns inget generellt förbud mot att behålla en bild på en enskild person som har tagits eller skickats med samtycke. Det framgår inte hur gammal du var när bilderna togs. Om du är under 18 år på bilderna och alltså räknas som ett barn enligt lagens mening, så skulle killen kunna göra sig skyldig till barnpornografibrott enligt 16 kap. 10 § brottsbalken (BrB).

För att det ska röra sig om barnpornografi krävs det att bilden är tagen med ett sexuellt syfte, att vara naken är ett sådant exempel. Vidare krävs det att det framgår av bilden

1.Att pubertetsutvecklingen för personen på bilden inte är fullbordad, eller

2. Att det av bilden eller omständigheterna kring bilden framgår att den avbildade personen är under 18 år.

Det behöver dock inte vara ett brott att spara bilderna ifall bilderna tagits i en relation med samtycke från båda parterna och där de båda är över 15 år, d.v.s. "byxmyndiga".

Även om det alltså inte behöver vara brottsligt att inneha bilderna om personen på bilden är över 18 år är det olagligt att sprida vidare intima bilder på någon annan. Att sprida intima bilder kan klassas som olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c § BrB. Om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden berör, kan man dömas till antingen böter eller fängelse i högst två år.

Sammanfattning och min rekommendation

Om du tog bilden när du var under 18 år kan den som innehar bilden göra sig skyldig till barnpornografibrott. Är du över 18 år, är det inte olagligt att han har nakenbilden men att han spridit bilden är däremot olagligt. Min rekommendation är därför att du ska göra en polisanmälan där du berättar om din situation för att kunna få hjälp att gå vidare med ärendet. Samla så mycket bevis du kan som du sedan kan uppvisa. En bra början är till exempel chattkonversationer mellan dig och killen och om möjligt även hans vänners chattkonversationer där bilden syns.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att det löser sig för dig inom kort. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare