FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/02/2021

Vad gör man om man blivit lurad av ett utländsk e-handel företag?

Hej!

En fråga gällande e-handel. Vad gör man om man blivit lurad på en dyrare vara av ett utländskt företag? Kan man anmäla någonstans, och finns det någon möjlighet att få tillbaka pengarna? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt första råd till dig är att kontakta det utländska företaget för att försöka lösa problemet och kräva tillbaka dina pengar. Konsumentverkets hemsida Hallå Konsument har mallar på hur du kan formulera ett sådant krav.

Om det utländska företaget är ett EU-land, Island, Norge eller Storbritannien kan du vända dig till Hallå Konsument. Om du redan försökt kontakta företaget alternativt inte fått något svar på ditt krav, erbjuder ECC Sverige via Hallå Konsument kostnadsfri rådgivning angående ditt ärende. De förutsätter dock att du först klagat skriftligen till företaget. Under förutsättning att det utländska företaget är ett EU-land kan du även anmäla tvisten till EU-kommissionens ODR-plattform.

Om ovan alternativ inte hjälper dig kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. En sådan ansökan kostar 900 kr för en tvist som gäller krav under 23 250 kronor, varav krav över denna summa kostar 2 800 kronor. Vill du ha vidare hjälp om hur du gör en stämningsansökan rekommenderar jag dig att boka tid med en jurist.

Om du funderar på att anlita juridisk hjälp och har en hemförsäkring kan det vara smart att kontakta ditt försäkringsbolag först. I många hemförsäkringar finns det nämligen rättsskydd, vilket innebär att försäkringen kan täcka vissa kostnader i samband med juridiska processer.

Om du har några fler frågor kan du alltid höra av dig till oss på Lawline igen. Annars hoppas jag du fått svar på din fråga och att det löser sig för dig.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare