Vad gör man om barnet kränks hos ena vårdnadshavaren?

Hej min 16 åriga son vill inte bo hos sin pappa. Han säger att pappa kränker honom å straffar honom när han gjort något inte pappan tycker om. Han säger även att pappan tvingar honom att jobba på hans verkstad som straff. Jag vet inte vad jag ska göra .hur jag ska göra

Vad har jag rätt att göra för att hjälpa min son. Vi har gemensam vårdnad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns några olika tillvägagångssätt som du kan välja för att skydda din son och försöka se till så att det aldrig upprepas att han kränks eller bestraffas. Det är en fördel om du försöker att skriva ner de vittnesmål din son ger och har gett, och beskriva vad som har hänt när han varit hos sin pappa och också om han fått några fysiska skador av hur pappan straffat honom genom att detta dokumenteras tex. via foto. Att kränka honom skulle dessutom utgöra ett brott enligt svensk lagstiftning och ni bör även överväga att polisanmäla händelserna.

Jag skulle ge dig rådet att först försöka prata med din son och få en så klar bild av situationen som möjligt, på vilket sätt han blivit kränkt, på vilket sätt hans pappa straffat honom osv.

I Sverige har vi ett starkt skyddsintresse i att alla beslut som rör vårdnad, umgänge och boende ska tas med hänsyn till barnets bästa. I Sverige ses barnets bästa som utgångspunkt i gemensam vårdnad, och vårdnadshavarnas möjlighet att samarbeta beaktas mycketoch rätten kan inte döma till gemensam vårdnad om en av vårdnadshavare motsätter sig det. Så motsätter du gemensam vårdnad vilket jag förmodar efter din frågeställning, så blir det upp till rätten att avgöra vem av du dig och barnets pappa som får ensam vårdnad, 6:5 2 st Föräldrabalken.

Eftersom att din son är 16 år så kommer hans vilja, beroende på hans mognad, att tillmätas stor betydelse vid en eventuell tvist om ensam vårdnad, 6:2a 3 st FB. Skulle du göra en ansökan om ensam vårdnad så skulle rätten se till bland annat just din sons risk för att fara illa hos någon av sina vårdnadshavare vilket hans själv berättar att han gör hos sin pappa, 6:2a 2 st FB. Vad som också kommer att tala för en ändring av vårdnad från gemensam till ensam vårdnad för din del är om pappan till din son brister i omsorgen på ett sätt som medför bestående fara för sin sons hälsa eller utveckling vilket är fallet när han kränks, 6:7 1-2 st FB

Du kan skydda din son omedelbart genom är att polisanmäla händelserna, mer långsiktigt skydd är att begära ensam vårdnad om din son.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare