Vad gör man när andra föräldern inte respekterar ens vecka?

Hej.

Har gemensam vårdnad om en 5:åring och han bor varannan vecka hos varje förälder.

Nu har pappan trots att jag har sagt att det inte är okej hämtat vår son (mammavecka) på förskolan och dessutom utan att meddela mig om detta utan det var förskolan som sa till.

Är detta verkligen ok?

Det är som att jag hämtar min son på förskolan oavsett vems vecka det är och dessutom utan att meddela detta till den andre föräldern.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den lagstiftning vi har kring vårdnad av barn reglerar vilka rättigheter och skyldigheter man har som vårdnadshavare gentemot barnet. Lagstiftaren har inte reglerat hur vårdnaden i detalj ska skötas utan det lämnas upp till vårdnadshavarna att komma överens om. Vi har dock lagstiftning som rycker in när vårdnadshavarna inte kan komma överens och detta går ut över barnets bästa.

Det finns ingen lag som säger att man ska respektera den andras vecka på det sättet, däremot är det viktigt att man inte saboterar den andre förälderns umgänge. Det kallas umgängessabotage. Jag förstår att det är oerhört irriterande och känns otryggt att han hämtar på förskolan på din vecka, och om det i sin tur relaterar i att du får mindre tid med din son på din vecka kan det utgöra umgängessabotage. Att fadern inte heller respekterar överenskommelser kan antyda att han har svårt att samarbeta kring vårdnaden. En vårdnadstvist är extremt påfrestande på barnet och endast något som bör rekommenderas som sista utväg, däremot rekommenderar jag att du vänder dig till familjerätten i din kommun. Med deras hjälp kan ni boka samarbetssamtal där ni diskuterar hur vårdnaden ska skötas och skriver ner detta i ett avtal. Detta avtalet är då bindande att förhålla sig till och skulle han inte följa er överenskommelse kan det vara ett underlag att påbörja en vårdnadstvist där domstolen kan reglera er vårdnad, dock är detta som sagt ett sista alternativ. Första steget är att kontakta familjerätten, förhoppningsvis räcker det för att han inte ska sabotera ditt umgänge och förstå allvaret i att vårdnaden sker gemensamt och konfliktfritt, för er sons skull.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare