FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/03/2018

Vad gör man mot ett spelbolag i Västindien som vägrar betala ut vinstpengar?

jag vann cirka 75000kr på en sida kallad Staybet. har gjort uttag många gånger men de hittar alltid på ursäkter till att inte betala, ofta att det är tekniska problem. det har gått cirka 6 veckor nu, går det att göra något åt detta? har läst MÅNGA som har exakt samma problem med denna sida, bryter de inte mot lagen? i många fall har de konfiskerat vinster utan anledning vad jag förstått, det är väl vad jag har att vänta mig tyvärr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tråkigt att höra om ditt problem med vinstuttaget. Det låter dock som att detta problem kan bli svårt att göra något åt rent juridiskt. När du skapar ett konto på dessa typer av bettingsidor ingår du och spelbolaget ett avtal, vilket sedan kommer ligga till grund för en eventuell tvistelösning er emellan. Problemet med dessa typer av avtal är att det i princip alltid står i avtalet att eventuella tvister ska lösas enligt den lagstiftning där spelbolaget har sitt säte. Således kommer du här inte kunna åberopa "klassisk svensk avtalsrätt" utan är istället hänvisad till den avtalsrätt som gäller i det land där det aktuella spelbolaget är registrerat.

Gällande bettingsidan Staybet framgår i deras avtal (som du skrivit under när du skapat kontot) att eventuella avtalstvister löses enligt den lagstiftning som gäller på Curacao, vilket är en ö belägen i Västindien. Det kommer förmodligen bli en svår uppgift i sig hitta en lämplig jurist som kan denna lagstiftning på en rimlig nivå, samtidigt som man ska man ska ha klart för sig att dessa spelbolag ofta har stenkoll på gällande lagstiftning i de länder varifrån de bedriver sin verksamhet. Att inleda och driva en rättslig process mot ett spelbolag på Curacao måste således beskrivas som en minst sagt krävande och förmodligen helt utsiktslös uppgift.

Din största möjlighet är som jag ser det istället att fortsätta ligga på och mejla bolaget att du vill få ut dina pengar. Onlinebetting är idag en konkurrensutsatt bransch och det borde enligt mig ligga i det enskilda spelbolagets intresse att ha nöjda kunder. Ett spelbolag som inte betalar ut vinster till sina kunder lär knappast bli särskilt långlivat i branschen. Spelbolaget borde här vara så pass "rädda" för dålig marknadsföring (word of mouth) att de hellre betalar ut dessa pengar till dig än vice versa. Således får bolaget en nöjd kund, istället för en missnöjd som tenderar att sprida detta missnöje vidare till andra spelare.

Sammanfattningsvis skulle jag inte rekommendera att du gräver ner dig i Curacaos avtalsrättsliga värld utan istället fortsätter att ligga på spelbolaget (via mejl etc.) och försöka få dem att förstå att du är missnöjd med deras utbetalningsrutiner. Förhoppningsvis ger de då tillslut med sig, tar sitt förnuft till fånga, och väljer att betala ut pengarna till dig.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare