Vad gör jag om Tingsrätten tagit ett felaktigt beslut om min äktenskapskillnad?

Hej, om man för flera år sen har ansökt om skilsmässa och har fått betänktetiden på 3 mån. Sen passeras betänktetiden och man inte går vidare med skillmässan, är det då möjligt att fortfarande ha blivit skild. Liksom är inte det något som har då blivit fel om det står på skatteverkets personbevis att civilstånd är skild. Nästa fråga är då, hur kan man åtgärda detta, känns som om det är ett allvarligt stort fel av domstolen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du och din partner ansökt om skiljsmässa för flera år sedan, och hade betänketid på 3 månader. Efter att betänketiden passerade gick ni inte vidare med skiljsmässan. Du undrar nu om det fortfarande är möjligt att du blivit skild, då det är ditt civilstånd enligt Skatteverket. Du undrar vidare hur det är möjligt att återgärda detta.

Äktenskapskillnad (skiljsmässa) regleras i 5 kap Äktenskapsbalken (ÄktB)

Äktenskapskillnad och betänketid
I enlighet med ÄktB 5 kap 1 § gäller att om makarna är ense att äktenskapet ska upplösas, så har de rätt till äktenskapsskillnad. Under vissa förutsättningar måste äktenskapsskillnad föregås av 6 månaders betänketid. Betänketiden ska löpa om någon av makarna bor tillsammans med ett barn under 16 år som står under den makens vårdnad. Detta gäller oavsett om båda makarna är överens i sitt beslut om äktenskapsskillnad.

Vidare gäller enligt ÄktB 5 kap 2 § att om bara en av makarna vill att äktenskapet ska upplösas, har den maken rätt till äktenskapskillnad efter betänketid. Syftet med betänketiden är att motverka förhastade skilsmässor.

I enlighet med ÄktB 5 kap 3 § gäller vidare att betänketiden inleds när makarna gemensamt ansöker om äktenskapskillnad, eller när den ena makens yrkande om äktenskapskillnad delges den andra maken. När betänketiden löpt under minst 6 månader, ska dom på äktenskapsskillnad meddelas om någon av makarna framställer yrkande om det. Om sådant yrkande inte framställts inom 1 år från betänketidens början, har frågan om äktenskapskillnad fallit.

Att notera är alltså att äktenskapsskillnad inte automatiskt fullbordas  efter att betänketiden löpt ut. Först på begäran av någon av makarna meddelas dom om äktenskapsskillnad. Om det inte skett inom 1 år faller målet, och för make som fortfarande vill skiljas återstår då att på nytt ansöka om detta, varpå ny period med betänketid kan komma att bli aktuellt.

Vidare gäller enligt ÄktB 5 kap 4 § att om makarna lever åtskilda sedan minst 2 år, har var och en av dem rätt till äktenskapskillnad utan föregående betänketid.

En bedömning i ditt fall
Jag tolkar din fråga som att du och din partner inte gick vidare med skiljsmässan, alltså inte yrkade om äktenskapskillnad inom ett år från betänketidens början. Det innebär enligt lag att målet ska falla. Om det står att du är skild som civilstatus bör det alltså vara rättsligt felaktigt. Jag rekommenderar alltså er att ta kontakt med den Tingsrätt där ni ansökte om skiljsmässa, och även Skatteverket.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare