FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2020

Vad gör jag om min f.d. sambo inte skriver under bodelningen?

Hej,

Är mitt uppe i en separation från ett 26 år långt samboförhållande. Vi äger ett hus tillsammans och mannen ska bo kvar så han ska köpa ut mig.

Vi har skrivit en bodelning, men han vägrar skriva under eftersom han tror jag lurar honom på pengar. Jag har följt bankens råd om hur jag ska räkna ut summan han ska köpa ut mig med, men han vägrar iaf.

Han vill ge mig en mycket mindre summa än den som jag med hjälp av banken räknat ut.

Hur går jag tillväga för att få ut det jag har rätt till?? Vad blir nästa steg om han fortsätter vägra skriva på avtalet och betala mig för huset??

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din f.d. sambo ska köpa ut dig ur er gemensamma bostad men att ni inte kommer överens om en summa för detta. Han vägrar därför att skriva under bodelningen och du undrar hur man går vidare när man inte kommer överens.

När det gäller för vilket värde man ska köpa ut en f.d. sambo finns det, som du säkert vet, inga regler man absolut måste följa. Det är helt enkelt upp till samborna att komma fram till ett värde som båda kan acceptera. Om man har svårt att komma överens om en summa, även om man t.ex. tagit hjälp av en oberoende värderingsman, dragit av ett fiktivt mäklararvode och en eventuell vinstskatt, kan det vara bra ett ta hjälp av en oberoende person som gör bodelningen. Jag förstår såklart att detta varit din avsikt när du tagit hjälp av banken, men din f.d. sambo kanske inte själv haft kontakt med banken och därmed misstänker att dina uppgifter inte stämmer.

Om din f.d. sambo inte går med på bodelningen behöver någon av väcka talan i tingsrätten för att bodelningen ska bli slutgiltig. I sådana fall beslutar tingsrätten om hur värderingen ska göras.

Slutligen

Det du kan göra i det här skedet är alltså att komma överens med din f.d. sambo om att ni ska ta hjälp av en jurist som tillvaratar bådas intressen. Ett annat alternativ är att du själv tar hjälp av en jurist som kan skriva ett kravbrev innehållande en förklaring om att värderingen är skälig, att du kommer ta saken vidare till domstol om han inte skriver under bodelningen och att en process i tingsrätten möjligtvis kan leda till en för honom mindre fördelaktig bodelning än den du föreslagit.

Om du vill ta hjälp av en jurist är du varmt välkommen att boka tid med en av Lawlines jurister. Du kan boka tid genom att klicka här.

Lycka till!

Sofia EdvardssonRådgivare