Vad gör jag om jag säger upp mig och inte får rätt till någon uppsägningstid?

Hej ska säga upp mig på måndag och de kommer bli så att cheferna kommer be mig gå direkt inte efter en månad . Som de är sagt i LAS . Och mina andra anställning börjar inte gälla förens om en månad .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du menar att du inte kommer få någon uppsägningstid när du säger upp dig. Du anger ingen fråga i din text men jag kommer nedan redogöra för vad som gäller enligt lagen.

Jag förutsätter att lagen om anställningsskydd (LAS) gäller för dig, men notera att lagen undantar vissa arbetstagare exempelvis om man anses ha företagsledande ställning eller tillhör arbetsgivarens familj (1 § andra stycket LAS).

Enligt LAS har en arbetstagare rätt till minst en månad uppsägningstid, men ett enskilt anställningsavtal eller kollektivavtal kan reglera en längre uppsägningstid för dig (2 § och 11 § LAS).

Om LAS gäller för dig och du ändå inte får rätt till en uppsägningstid så kan arbetsgivaren bli skyldig att betala skadestånd. Detta är dock ytterst upp till en domstol att döma (38 § LAS).

Min rekommendation är att du tar kontakt med facket gällande frågan, om du är medlem i en sådan organisation. I annat fall rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister för mer hjälp.

Annars hoppas jag att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare