FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/04/2020

Vad gör jag om jag får brev hem till mig, adresserat till en person som inte längre bor här?

Post fortsätter komma till min adress, till en före detta inneboende som flyttade härifrån i december 2016; då tillbaka till sitt hemland Australien.

Trött på det, har ingen kontakt med vederbörande. Skrivit Åter adressat på breven men det upphör inte. Det gäller inte all post, endast från ett ställe.

Vad kan jag göra åt det?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om personen fortfarande är folkbokförd på din adress
Du kan kontakta Skatteverket själv och meddela att personen i fråga inte längre bor på din adress utan har flyttat till Australien. Skatteverket kommer då att starta en utredning och därefter ta bort den felaktiga folkbokföringen.

Skatteverket behöver dessa uppgifter från dig:

- den adress det gäller (dit breven skickas, det vill säga din adress)
- personens personnummer (eller födelsedag och helst födelseår)
- personens namn (så fullständigt som möjligt)
- personens nya adress (om du känner till den)
- telefonnummer till personen
- mejladress till personen
- något annat du känner till om personen, till exempel om hen har flyttat utomlands, hen studerar eller vilken arbetsgivare hen har.

Ovan lista har jag hämtat från Skatteverkets hemsida. Du kan lämna meddelandet via deras tipsfunktion.

Om personen inte är folkbokförd på din adress, men brev kommer ändå
Vissa företag uppdaterar inte sitt kundregister efter folkbokföringen och det händer därför att de missar en eventuell flytt. Ibland räcker det med att skicka tillbaka brevet till avsändaren, som du redan gjort. Eftersom problemet dock kvarstår är min rekommendation att ta direkt kontakt med företaget istället, via telefon eller email, och be dem att ta bort adressen.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp och att du slipper ytterligare brev!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare