Vad gör jag om chefen inte betalar ut lön?

Hej!

Min arbetsgivare betalar inte ut min (och min kollegas) lön, vi har varit totalt 2st anställda på företaget.

Vi har försökt kontakta chefen angående detta ett flertal gånger (lönen skulle vart utbetald 25/7-18 enligt anställningsavtalet) men får inget svar. Enda svaret vi fått är att "lönen blir någon dag försenad".

Är timanställd och får ut lönen i efterskott. Det handlar om totalt 96,5h, och jag får 120kr/h.

Har vart anställd sedan 1/6-17, och det har aldrig varit några problem med löner innan.

Vad gör man? Vem ska/kan man kontakta? Får chefen göra såhär?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att besvara din fråga kan till en början nämnas att chefens agerande inte är okej. Det är en av arbetsgivarens främsta skyldigheter att betala ut lön.

Vad kan du göra?

Om du är fackligt ansluten bör du i första hand vända dig till ditt fackförbund. Facket kan nämligen hjälpa dig att utfå dina pengar.

I annat fall har du möjlighet att vända dig till kronofogdemyndigheten där du kan ansöka om ett betalningsföreläggande. Du ska då skicka in dokument som kan styrka att det föreligger ett avtalsförhållande mellan dig och din arbetsgivare. Du behöver även kunna styrka att chefens fordran gentemot dig (d.v.s. lönen) har förfallit till betalning (d.v.s. att sista betalningsdatum har passerat).

En sådan ansökan hos KFM kostar 300 kr och återfås vid eventuell utbetalning. Det innebär att du får tillbaka dessa pengar då din ansökan har gått igenom. Hur detta fungerar kan du läsa mer om genom att klicka här.

Hoppas att svaret varit till din hjälp och att du får ut dina pengar så snart som möjligt.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare